23948sdkhjf

Kørsel i nødsporet er en succes

Trafikanterne på Hillerødmotorvejen har taget godt imod muligheden for at køre i nødsporet i morgenmyldretiden mellem kl. 6.45 og 9. Sporet bliver flittigt brugt, og det har løsnet på trængslen og givet kortere rejsetid for de fleste trafikanter.

Det viser Vejdirektoratets første erfaringer med forsøget med kørsel i nødsporet, der blev indledt i slutningen af 2013. Forsøget giver mulighed for at køre i nødsporet i morgenmyldretiden i retning mod København på strækningen mellem Værløse og Ring 4.

De foreløbige observationer viser, at stort set alle bilister opnår en tidsgevinst. På strækningen Allerød – Ring 4 kommer man fx næsten to minutter hurtigere frem, hvilket svarer til en tidsbesparelse på 20 procent. Samtidig er køerne blevet kortere.

»Vi er meget tilfredse med den start, forsøget har fået. Trafikanterne har været hurtige til at vænne sig til de nye forhold, og vi kan se, at der nu er flere, der vælger at køre på motorvejen frem for de mindre lokalveje. Det skyldes formentlig, at trafikken glider bedre,« siger Stine Bendsen, afdelingsleder hos Vejdirektoratet.

Det er især trafikanter, der skal op på Ring 4, som har fået udbytte af den ekstra kørebane i morgentrafikken. Nødsporet ender nemlig i rampen til ringvejen.

Skaber kø

Den hurtigere vej til Ring 4 ser dog også ud til at give nye udfordringer. Når trafikken er allermest tæt, og trafikken fra lokalvejen Frederiksborgvej skal op til Ring 4 sammen med motorvejstrafikken, opstår der fx periodevis kø op ad rampen.

Samtidig har forsøget tilsyneladende fået enkelte bilister til at bruge nødsporet, når det ikke er åbent for kørsel.

»Vi ser desværre også bilister, som benytter nødsporet som ekstra spor, når det ikke er åbent for kørsel. Det er heldigvis en meget lille gruppe bilister, men det er selvfølgelig ulovligt og kan have fatale konsekvenser, hvis der samtidig holder biler i nødsporet, eller der er et vejarbejde i gang,« siger Stine Bendsen.

Hun tilføjer, at kørsel i nødsporet kun er tilladt, når tavlerne viser det, også selv om afmærkningen til nødsporet er punkteret. Kører man ulovligt i nødsporet kan det koste både bøde og klip i kørekortet.

De foreløbige observationer vil nu blive underbygget med en mere tilbundsgående evaluering, der kan vise effekten af forsøget, som forventes klar i starten af 2015.

[add:442]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079