23948sdkhjf

DEBAT: Dansk cabotage i udlandet?

Michael Svane, du plejer at have fingeren på pulsen, Men her siger du, at danskerne også kører cabotage i udlandet – ja, i mindre målestok, og det gør de jo mere og mere.

Men husk lige, at her er du inde på nogle nationaliteter af chauffører, som ikke er danske. For ingen har råd til at køre på ATL- eller DI-overenskomster til cabotagekørsel. Så skal det være en helt specielt godstype.

Egon Sørensen
Industribuen 4
7730 Hanstholm

Selvfølgelig kører danske vognmænd cabotagekørsel, men de fleste kommer hjem en gang om ugen. Så man skulle bare vedtage en lov, som siger, at alle lastbiler skal være omkring det land, de er indregistreret i, en gang om måneden. Det ville hjælpe gevaldigt.

Jeg forstår ikke, hvordan det kan lade sig gøre at syne og indregistrere dem i f.eks. Bulgarien eller Rumænien uden nogensinde at have været der.

Vognmand Jens Dyrberg
Østerskovvej 32, Ilskov
7451 Sunds

Når Michael Svane advarer ministeren om, at der jo også er mange danske vognmænd, der kører cabotage i EU, så er usandheden akkurat lige så stor i dag, som da bl.a. ITD fremførte samme påstand i Cabotageudvalget.

Men en usandhed bliver ikke mere sand ved gentagelse af samme. For det er og bliver en lodret usandhed. Kære minister, kære embedsmænd og kære MF'er, der er ingen - jeg gentager ingen – danske vognmænd med danske nummerplader og danske chauffører, der kører cabotage i EU. Håber ministeren læser nærværende eller oplyses om det. For sådan er det bare.

Men vel, jeg ved jo godt, at en dansk vognmand i Michael Svanes verden kan beskrives på mange og meget anderledes måder end i en almindelig dansk vognmands verden. Hvis Michael Svane med danske vognmænd mener en dansk vognmand, der samtidig med at han udflagede, tog en postkasse med til en tilfældig adresse i et udland og derefter siddende i DK påberåber sig danskhed i de transporter, der udføres ude i EU, så ja, så er der "danske vognmænd", der kører cabotage i EU.

Men når Michael Svane nu påstår, at der er mange danske vognmænd, der kører cabotage, så formoder jeg da, at det er danske vognmænd, vi taler om. Så derfor kunne det jo være befriende, om Michael Svane bare kunne nævne tre rigtige danske vognmænd med danske nummerplader og danske chauffører, der kører rigtig cabotage i EU.

Og når vi nu er ved det, så kunne Michael Svane jo lige fortælle omverdenen, hvilke fordele - ud over billig arbejdskraft og frigørelse for det objektive ansvar - en dansk transportør opnår ved at udflage.

Christian Jensen
Nordvej 12
9900 Frederikshavn

[add:424]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094