Scania skal levere kranbiler til DSB
Scania har sikret sig ordre på to meget store og avancerede kranbiler til DSB. De to kranbiler, der er af typen Scania R 730 LB 10x4*6 HNB, skal opbygges med EFFER 2755-kraner, så de kan løfte afsporede tog og jernbanevogne tilbage på skinnerne.
Nyscan A/S, der gennem årene har leveret adskillige kranbiler til DSB, har stået for salget af Scania-chassiserne, mens Scanias opbygningsafdeling får til opgave at forberede og forstærke chassiserne til de store kraner. EFFER Krancenter, der ejes af Scania Danmark A/S, skal levere de italiensk producerede kraner, mens skinnehjuls-specialisten SRS Sjölander AB i Osby nord for Hässleholm i Sverige får til opgave at montere skinnehjul på de to kranbiler.
5-akslede chassiser
Fundamentet for de to kranbiler er Scanias største og kraftigste chassiser med 16,4 liters V8-motor på 730 hk. Egenvægten på køretøjerne er beregnet til ca. 53 tons, så derfor har DSB valgt 5-akslede chassiser til at bære den store belastning. Chassiserne er udrustet med tandemtræk samt hydraulisk styrbar bageste aksel i triple-bogien.
Som noget unikt for special-lastbiler af denne type er det lykkedes Scania at specificere chassiserne udelukkende med brug af standardkomponenter fra Scanias modulsystem. Dermed har det været muligt at bygge dem direkte på Scanias samlebånd på fabrikken i Södertälje uden efterfølgende tilpasning eller eftermontering af hoved- eller specialkomponenter.
Det gælder også førerhuset med fladt tag, der er valgt, fordi der så er plads til at kranarmen ligger hen over førerhuset ved landevejskørsel uden at overskride de maksimale 4 meters totalhøjde. Normalt anvendes denne type førerhus kun til autotransportere o.lign. i chassiser med 5- eller 6-cyl. motor, men Scanias modulsystem gør det muligt at kombinere førerhuset med Scanias kraftigste V8-motor.
De avancerede EFFER 2755 knækarmskraner med løftekapacitet på 270 t/m opbygges med flere unikke funktioner. Bl.a. udrustes de med hele fire meters sideværts støttebensvandring, så de ved egen kraft kan flytte kranbilerne sidelæns fra ét skinnespor til et andet. De forsynes desuden med særlige åg, så de kan løfte et afsporet tog op på skinnerne med blot 60 cm frihøjde til køreledningerne over toget.
Udrustes med skinnehjul
For at sikre hurtigst mulig transport fra vejnettet til et afsporet tog, får kranbilerne monteret hydrostatisk drevne skinnehjul i begge ender, der under transport ad landevej er hævet ca. 50 cm over vejbanen. Ved ankomst til nærmeste jernbaneoverskæring i forhold til et afsporet tog sænkes skinnehjulene ned på skinnerne, så chassiset løftes ca. 20 cm. Som skinnekøretøj kan kranbilerne køre ca. 70 km/t og dermed hurtigt nå frem til et afsporet tog uanset afstanden til vejnettet.
De to nye Scania R 730 kranbiler skal på sigt erstatte to ældre Scania kranbiler med 140 t/m EFFER-kraner, der efter ca. 20 års indsats er modne til pension. De nye kranbiler skal desuden supplere DSB’s største hjælpevogn i form af en Scania R 620 med 300 t/m EFFER-kran opbygget på en Faymonville-blokvogn, som DSB fik leveret for ca. 5 år siden.
[add:338]