DEBAT: Hvad nytter orienteringsstop?
Vedr. orienteringsstop - det ser nu desværre ud til, at vi virkelig skal til at misforstå hinanden i trafikken ved højresving.
Hvad hjælper det, at lastbilen stopper, hvis man ikke kan se eller ikke har set cyklisten, som ved lastbilens stop fejlagtigt tror, at chaufføren har set dem - og kører frem og så bliver kørt over?
Et bedre forsøg i vejkryds er, at cyklister via spærring bliver ført 15-20 meter hen ad sidevejen og egen lysregulering for at køre over - så har lastbilchaufføren drejet og bedre udsyn.
Torben Staunstrup
Skoleparken 35
7500 Holstebro
Så vidt jeg mindes, har der før været forsøg med orienteringsstop, og ej heller dengang gav det noget fornuftigt resultat.
Men en holdningsændring hos cyklisterne ville være et tiltag, som var værd at måle på eller søsætte. Jeg er klar over, at det sandsynligvis er en umulig opgave at sætte sig for, da det i forvejen er en umulig opgave at trænge ind til cyklisterne, som jo kun kan én ting: Stå på deres ret!
Henning Sørensen
Landevejen 206
8370 Hadsten
Hvad med at cyklisterne lavede et orienteringsstop for lige at kontrollere, om det nu var forsvarligt at fortsætte?
Jeg har selv oplevet en voksen mandsperson på cykel, og efter at jeg har passeret ham, kan jeg se i spejlet, at han øger farten for at nå krydset før mig – ja, så kan man diskutere, hvor klogt det nu er, for det er jo ham, der dør, hvis jeg overser ham.
Og så tænk lige på en anden ting: Det er næsten altid voksne personer, der er indblandet i disse højresvingsulykker - der er åbenbart noget, der tyder på, at børn tænker anderledes end voksne - heldigvis da.
Dette kun til eftertanke og med den største medfølelse og respekt for dem, som er ramt af ulykkerne - men lær af dem.
Niels Jørgen Nielsen
Lyrevej 8, Vorup
8940 Randers SV
Én dræbt er én for mange. Men det, som vi har set med, at visse organisationer går ind for et orienteringsstop, det er det glade vanvid, fordi mens vi orienterer os, så kommer der en cyklist med stor fart, som blindt tror, han er set, og overhaler indenom. De kører jo med hovedet under armen.
De organisationer, som indgår sådan en aftale, burde kunne drages til ansvar - ikke over for cyklisten, for de er jo ligeglade - men over chaufførens ansvar, hvis man er så dum at tro, chaufføren ikke gør alt for at undgå ulykker, som jo er en katastrofe for dem på livstid. Hvornår skal cyklisterne til at passe på dem selv?
Egon Sørensen
Industribuen 4
7730 Hanstholm
Jeg synes, at man gør det til et stort problem at køre lastbil. Jeg har selv kørt lastbil, store som små, i 22 år, hvoraf de 16 år har været i Kbh City. Jeg har drejet til højre tusindvis af gange, både sommer og vinter, og det, det drejer sig om, er orientering, orientering og orientering. Det ord kan ikke siges for tit.
Og så skal chaufføren sørge for at holde spejle korrekt indstillet og holde vinduer og spejle rene. Jeg selv gjorde vinduer og spejle rene flere gange om dagen, der er masser af tid til det ved af- og pålæsning - det tager kun et minut af jeres tid. Jeg ved godt, at I er presset tidsmæssigt af vognmændene, men det er så nemt – en lille gummiskraber og en sprayflaske med sprinklervæske, så kommer man langt og kan se både den ene og den anden.
Og lad være med at foretage jer alt mulig andet, når I kører ude i trafikken. Jeg skal lige sige, jeg har aldrig snakket i mobil, når jeg kørte, der er ingen samtale, der er så vigtig, at man ikke kan vente med at ringe og tale, til man kan holde et sted,og det kan man altid finde. Jeg har set mange, der skal snakke telefon, når de kører i byen og for den sags skyld alle andre steder - selv når en chauffør skal bakke ind af en port, er det nødvendigt. Skal man absolut tale under kørsel, må det være fordi, I keder jer, ellers er det bare for at vise, man kan. Lad den telefon ligge og vær opmærksom og orienter jer ordentligt, inden I svinger til højre.
Jeg er selv stoppet og gået på efterløn i februar, så tag den med ro og se jer for, så går det.
Jørgen Jensen
Bagervænget 11
4241 Vemmelev
[add:352]