23948sdkhjf

Scania lancerer 730’eren som Euro 6

Scania introducerer nu Europas hidtil kraftigste Euro 6-motor i form af en 16,4 liters V8’er på 730 hk. Den kraftige V8’er topper dermed Scanias brede Euro 6-motorprogram med 15 forskellige effektniveauer fra 250 til 730 hk.

Tidligere i år opgraderede Scania sine velkendte 15,6 liters V8’ere på hhv. 500 og 560 hk til den samme 16,4 liters platform, som 730’eren er bygget på, og samtidig blev effekten hævet til hhv. 520 og 580 hk. Med de tre V8’ere er Scania den eneste lastbilleverandør på markedet, der holder fast i V8-motorerne i segmentet for Euro 6-lastbiler med mere end 500 hk.

Scania introducerede første gang sin kraftige 14,2 liters V8’er i 1969.

»Overlegen kraft går aldrig af mode,« siger Christopher Podgorski, der er Senior Vice President for Lastbiler hos Scania.

»Scanias mange V8-kunder investerer i disse kraftfulde lastbiler af forskellige årsager, men en grundlæggende forståelse for V8-motorens indbyggede kvalitet i form af høj ydeevne er som regel altid en af årsagerne,« siger han.

Store forventninger

[pic:21008]Topmodellen på 730 hk blev oprindeligt introduceret i 2010 med miljøegenskaber iht. EEV-normen (Enhanced Evironmentally friendly Vehicle). Siden er motoren blevet yderligere forfinet, og i den nye Euro 6-version er den bl.a. blevet udrustet med vandkølet EGR-system i kombination med SCR-teknologi samt turbo med variabel geometri.

Scania forventer, at den ”lille” version på 520 hk bliver en favorit blandt mange vognmænd og transportvirksomheder, der beskæftiger sig med langturskørsel. 580’eren forventes at få stor udbredelse ved endnu mere krævende transportopgaver, idet den i kraft og drejningsmoment stort set matcher den tidligere 620’er i Euro 5-version.

730’eren er på den anden side ikke en motor til hvilken som helst opgave. Tømmertransport med 60-70 tons vogntogsvægt i de nordiske lande og ekstrem sværgodstransport på kuperede ruter over hele Europa er eksempler på transportopgaver, hvor Scania R 730 trives og kommer til sin ret. En af årsagerne er, at drejningsmomentet på 3500 Nm nu afleveres over et bredere omdrejningsområde; fra 1000 til 1400 o/min.

For at klare de ekstra kræfter leveres den kraftigste V8’er udelukkende sammen med en forstærket Scania GRS925-gearkasse med automatiseret Opticruise-gearskift. Samtlige Scanias V8-lastbiler leveres med Scanias største R-førerhus – enten i mellemlang version eller med sovekabine samt med flere forskellige taghøjder afhængig af transportopgaven. De øvrige V8’ere kan kombineres med et bredt udvalg af forskellige gearkasser samt drivaksler og tandembogier med eller uden navreduktion.

Scania R 730 Euro 6 går i produktion i starten af februar 2014 og forventes at kunne leveres til de første kunder i slutningen af februar.

[add:415]

[add:426]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062