Borgmester vil skærpe krav til lastbiler i byerne
Teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) fra Københavns Kommune har opfordret regeringen til at lade sig inspirere af Paris, Dublin og London og lade de danske storbyer stille krav til de lastbiler, der kører i byzonerne.
Borgmesteren foreslår eksempelvis, at sikkerhedskravene til lastbilerne skal gælde inden for byzonen, hvor hastighedsgrænsen falder fra 80 km/t til 50 km/t. Vil lastbiler køre i byzonen skal de have lave førerhuse eller andre dokumenterede tiltag, der giver chaufføren tilstrækkeligt gode muligheder for at se cyklister og fodgængere i forbindelse med højresving.
Hos DTL skyder chefkonsulent Frank Davidsen ideen om ligefrem at ombygge køretøjer i byzonen ned:
Urealistisk med ombygninger
»Vi kan se ideen, når der er tale om varedistribution i den indre by. Faktisk er det sådan, at meget få af de helt store lastbiler overhovedet leverer inde i bymidten. Men når vi taler byggeri og anlæg samt specialkøretøjer til f.eks. slamsugning og kranarbejde, vil det være urealistisk at kræve nedbyggede førerhuse i hele byzonen. Dertil er investeringerne i materiellet simpelthen for store for vognmændene, og det ønskede design findes ikke på markedet som standard,« siger Frank Davidsen.
Frank Davidsen ser dog muligheder for, at teknologien på sigt vil gå i retning af, at også flere entreprenørbiler kan indrettes mere trafiksikkert. Men det kræver først og fremmest ændringer i EU’s lovgivning for køretøjer og dansk lovgivning:
»Der ligger i øjeblikket et forslag på bordet i EU, hvor man vil tillade ændrede dimensioner for køretøjer for at tilgodese trafiksikkerheden og miljøet. Her kunne regeringen godt gå i gang med at påvirke regelsættet i retning af, at man også kan tage hensyn til højresvingsmanøvrer i vognopbygningen.«
[add:419]