ITD: Brug for nytænkning om højresving
Et lovpligtigt orienteringsstop for højresvingende lastbiler var blandt de forslag, der blev drøftet, da transportminister Pia Olsen Dyhr lagde hus til et dialogmøde om fremadrettede tiltag imod de triste ulykker med højresvingende lastbiler og busser.
Forslaget, som blev anbefalet af Havarikommissionen tilbage i 2006 efter analyse af en række konkrete ulykker, har længe haft opbakning fra Dansk Cyklistforbund. På dagens møde var der også imødekommende toner fra ITD.
»Vi er med på at prøve forslaget af i en periode. Hvis det kan redde liv eller reducere antallet af tilskadekomne, har alle vundet. Hvis der ikke er nogen positiv effekt, kan vi koncentrere os om andre løsninger. Men det koster jo ikke vognmænd og chauffører noget at prøve forslaget af,« siger Jacob Chr. Nielsen, adm. direktør i ITD.
Han understreger, at et lovpligtigt orienteringsstop for tunge køretøjer ikke er en løsning, der kan eller skal stå alene.
ITD pegede på mødet bl.a. på et konkret forslag om at danne et koordineringsudvalg for informationsindsatsen i branchens organisationer og relevante myndigheder. Det fik opbakning fra Dansk Cyklistforbund.
»Målrettet informationsindsats virker. Det viser erfaringerne. Men der mangler løbende fokus og koordinering af informationsindsatsen imellem de relevante parter og myndighederne. Vi skal skabe fremdrift i stedet for en situation, hvor alle går og venter på hinanden,« siger Jacob Chr. Nielsen og henviser til, at de eksisterende informationsmaterialer efterhånden har flere år på bagen og trænger til fornyelse.
[add:352]
[add:422]