To nye dækserier fra Goodyear
I november 2012 trådte EU’s nye dækmærkning i kraft, og den er mere end bare et stykke papir. I hvert fald skæver mere end halvdelen af lastbilejerne til dækmærkningen, når der skal investeres i nye dæk til vognparken.
Det viser i hvert fald en undersøgelse, som Goodyear har fået foretaget blandt ca. 500 europæiske flådeejere. Undersøgelsen viser dog også, at mærkningen har sine mangler, som den ser ud i dag.
Den består nemlig af tre kriterier – dækkets egenskaber i forhold til brændstoføkonomi (rullemodstanden), vejgreb i vådt føre samt støjniveauet. Dækkets samlede levetid er til gengæld ikke blandt kriterierne – og når man spørger flådeejerne, er netop holdbarheden sammen med brændstoføkonomien de to egenskaber, der vægtes klart højest.
Disse to egenskaber er netop omdrejningspunktet i Goodyears nye generation af dækserier til langturs- og regionalkørsel, som blev lanceret for transportpressen i Milano mandag og tirsdag. Dækfabrikanten har nemlig taget konsekvensen og valgt side til fordel for at satse hårdt på netop de to kriterier i udviklingen af ”Fuelmax”-serien (som er til dem, der vil have den bedste brændstoføkonomi) og ”Kmax”-serien (til dem, der satser på holdbarheden – altså det maksimale antal kilometer). Eller rettere – det er jo så derefter op til kunden at vælge, hvilken dækserie, der vil være den bedste forretning for hans kørsel.
Modsatrettede hensyn
[pic:20746]Udviklingen af de to nye dækserier skal også ses i det lys, at det som dækproducent er en udfordring at efterleve kundernes krav, der i prioriteret rækkefølge (sådan helt generelt jf. Goodyears undersøgelse) er brændstoføkonomi, holdbarhed og vejgreb.
Nedsætter man rullemodstanden, mindskes holdbarheden ofte. Gør man dækket mere holdbart med et tykkere gummilag, øges friktionen, og dermed varmen, og dermed energitabet – og dermed rullemodstanden. Og sådan kunne man blive ved med de modsatrettede hensyn, der skal tages.
Ingen forringelser
Men selvom Goodyear lover helt op til 10 % forbedring i dækkets brændstoføkonomi på Fuelmax-serien (i forhold til forgængeren ”Marathon”-serien), så sker det uden forringelse på de andre parametre, lover dækproducenten.
[pic:20747]Og endnu mere gyldne bliver løfterne på Kmax-serien, hvor Goodyear lover en forlænget levetid på dækket på op til 35 % i forhold til forgængeren – og igen sker det uden at forringe fx brændstoføkonomien.
De nye Kmax- og Fuelmax-serier fås som styredæk, trækdæk og trailerdæk. De fås også som vinterdæk. Kmax og Fuelmax vil blive taget i anvendelse af et par lastbilmærker allerede i år, mens de vil være et finde på alle de syv store europæiske mærker fra starten af 2014.
[add:338]
[add:389]