Kattegatruten lukker
Den 12. oktober stopper Kattegatruten sejladsen mellem Kalundborg og Aarhus. Rutens kerneforretningsområde, lastbiltransport og førerløse biler har i månedsvis været for nedadgående og været ramt af meget hård priskonkurrence. Kattegatrutens forsøg på at finde nye kunder og forøge antallet af overførte enheder har ikke været tilstrækkeligt til at vende den negative udvikling, oplyser selskabet, der ejes af den tyske rederi-koncern FRS-Group.
Det sker to år efter, at rederiet påbegyndte sejladsen på fragtruten mellem Århus og Kalundborg, som Mols-Linien dengang indstillede efter flere års nedgang i omsætningen.
Umuligt at konkurrere med Østeuropa
Store forskelle i lønninger, sociale omkostninger og arbejdstid for danske søfolk og østeuropæiske lastbilchauffører er sammen med cabotagereglerne og den generelle økonomiske situation i Danmark ifølge rederiet med til at gøre det umuligt for Kattegatruten at konkurrere på priser.
»Det er umuligt at konkurrere med østeuropæiske priser. Danske vognmandsvirksomheder bruger i stadig større grad sydøsteuropæiske vogmandsfirmaer som underleverandører. Dette betyder meget lavere lønomkostninger, og derfor bliver kørsel over Storebæltsbroen mere attraktivt end Kalundborg-Århus-ruten for disse firmaer,« siger operations manager Birte Dettmers.
»Vi er meget kede af at vi er nødt til at nedlægge ruten fra den 12. oktober, men realistisk set er der ikke længere et behov for ruten,« siger Birte Dettmers.
Ingen interesse fra ministeriet
Hertil kommer de nye regler omkring svovl i brændstof på skibe, der træder i kraft til januar 2015. Dette vil kun gøre problemstillingen værre. Rederiet er herefter tvunget til at benytte dyrere brændstof eller ombygge skibets maskineri.
»Derfor ser vi os ikke i stand til at kunne drive rederiet økonomisk fornuftigt i fremtiden. Alle fagforeninger var villige til at forhandle under hensyntagen til den aktuelle situation, mens alle forsøg på at komme i dialog med Transportministeriet er mislykkedes,« siger Birte Dettmers.
»Vi har siden foråret 2012 forsøgt at udtrykke vores bekymring og komme med forslag, men fire gange siden måttet se møder med Transportministeriet blive udskudt, senest mødet som var planlagt til i dag den 12. september. Dette får os til at konkludere, at der ikke i ministeriet er en klar interesse i at sikre en fremtid for ruten,« siger Birte Dettmers.
Favorisering af Mols-Linien
Kattegatruten sender også en bredside af sted mod den danske regering for at favorisere konkurrenten Mols-Linien.
»Kattegatruten investerede sidste år 50 millioner danske kroner i en udvidelse af øst-vest-trafikken over Kattegat. Desværre havde den danske regering ingen interesse i at røre ved Mols-Liniens monopol. Vi fik ikke lov til at benytte den offentlige havn på Sjællands Odde, fordi det ikke var muligt, at to forskellige selskaber kunne drive færgefart i denne havn. Denne beslutning blev truffet af sikkerhedsmæssige årsager. Den plads, vi efterspurgte i Odden Havn, er nu blevet tildelt Mols-Linien med deres nye store hurtigfærge - 12 måneder senere. Så protektionisme har ødelagt konkurrencemulighederne,« siger Birte Dettmers.
Færgen Kattegat, der har pendlet mellem Århus og Kalundborg, sejler dog videre. Det Flensborgbaserede FRS-Group vil investere yderligere 38 mio. kroner i at opgradere skibet. Med denne investering vil skibet blive i stand til at sejle i internationalt farvand.
»Vi ser større økonomiske muligheder i at have skibet på det internationale marked, end der vil være ved at blive ved med at sejle i danske farvande,« siger Birte Dettmers.
[add:38]
[add:389]