Her er Renaults nye flagskib
Renault Trucks lancerede et helt nyt program af tunge køretøjer ved et storstilet arrangement i Lyon tirsdag aften.
Her blev det officielt afsløret, at Magnum og Premium bliver erstattet af en ny T-serie fra Renault til de lange distancer. Også de øvrige modelserier kommer i nye udgaver.
Mere end to milliarder euro har udviklingen af det nye Renault-program angiveligt kostet Volvo Trucks-koncernen, som Renault Trucks er en del af.
Førerhuset i Renault Magnum, der så dagens lys i 1991, er ikke mindst kendt for sin rummelighed og chaufførkomfort med bl.a. fladt gulv. Det er slut nu, hvor der fremover bliver en motortunnel på 20 cm.
Kørt 10 mio. km
[pic:20273]50 internationale kunder og 300 lastbiler har siden 2008 kørt 10 mio. kilometer som del af udviklingen af den nye serie af lastbiler, der selvsagt alle er i Euro 6-version.
Ikke mindst Renault Premium har ofte høstet anerkendelse for sit brændstofforbrug, men bl.a. en forbedret aerodynamik og den nye drivline bidrager ifølge Renault til en brændstofreduktion på op til 5 procent med de nye lastbiler.
Førerhuset er også nyt, bl.a. med et nyt ergonomisk instrumentpanel med et 7" display og flere komponenter, som også kendes fra den nye Volvo FH.
[pic:20274]Renaults nye flagskib, T-serien, vil kunne fås med DTI 13 liters motor op til 460 hk og DXI 13 liters motor op til 520 hk. Optidrivers automatiske gearkasse har fået et nyt styringssystem og er standard. Bilernes fås naturligvis også med Renaults flådestyring Optifleet og brændstof-besparende tiltag som Optifuel Infomax.
Nye D- og K-serier
Renaults distributionsbiler vil fremover kendes som D-serien, der fås i tre modeller:
Renault Trucks D fra 10 til 18 ton.
[pic:20275]Renault Trucks D "Wide" fra 16 til 26 ton.
En tredje model fra 3,5 til 7,5 ton, som ifølge Renault vil blive præsenteret inden længe.
D-serien fås med DTI 5-motorer op til 240 hk og DTI 8-motorer på til 340 hk.
Renault Trucks kommer også med nye anlægsbiler samlet under den nye "K-serie".
[add:384]
[add:408]