23948sdkhjf

ITD: Ministeren er på rette spor

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har netop lanceret sin længe bebudede pakke mod ulovlig cabotagekørsel og såkaldt social dumping inden for lastbiltransport. Initiativerne er udarbejdet på baggrund af et udvalgsarbejde i Trafikstyrelsen med vejtransportens organisationer som deltagere.

Fra ITD er der ros og opbakning til den tilgang, som transportministeren lægger op i forhold til cabotagekørsel og social dumping.

»Ministeren peger helt generelt på, at branchens problemer skal løses på EU-niveau. Det er helt i tråd med den linje, ITD har stået for i udvalgsarbejdet,« siger ITD’s adm. direktør, Jacob Chr. Nielsen.

Han henviser til, at presset på ministeren har været stort for at indføre danske særregler omkring cabotagekørsel, men det lægger transportministeren ikke op til.

»Ministerens forslag er konstruktive kompromisser, som fokuserer på at bekæmpe ulovligheder frem for at tviste reglerne i helt nye retninger. Det er utvivlsomt en klog linje at vælge,« siger Jacob Chr. Nielsen.

Bruxelles er stedet

Han peger på, at ITD gerne ser en fortsat debat om, hvordan lastbilchaufførernes sociale forhold kan forbedres, samt om hvordan den ulovlige cabotagekørsel videre kan begrænses fremover. Men diskussionen skal tage udgangspunkt i de fælles EU regler og ikke et ønske om at lave nationale særregler.

»Nationale særregler giver kun mere mudder og uklarhed. Det er det modsatte, vores erhverv har brug for,« siger Jacob Chr. Nielsen.

ITD har foreslået, at Danmark skal arbejde for at få lavet et samlet ”chaufførdirektiv” i EU, som skal sikre de europæiske chauffører ens og acceptable minimumsvilkår at arbejde under. På opfordring fra ministeren har ITD allerede udarbejdet en idéliste til et sådant samlet EU-regelsæt.

Derudover ser ITD også mulighed for at underlægge fremtidig cabotagekørsel i EU en række såkaldte ’konstruktive begrænsninger’. Det kan for eksempel være, at lastbilerne skal leve op til de miljømæssige Euronormer for at få adgang til cabotage, at bilerne skal indeholde GPS-teknik, så de kan spores og lokaliseres, eller at chaufførerne og vognmændene skal have gennemgået særlige kurser i cabotagereglerne.

»Vi skal selvfølgelig ikke lægge os fladt ned på ryggen i erhvervet og lade os køre over af international konkurrence på ulige vilkår. Men vi skal kæmpe kampen der, hvor der er noget at vinde, og det er i forhold til at ændre EU-reglerne i rigtig retning,« siger Jacob Chr. Nielsen og slutter:

»Og så skal vi fortsat huske, at det gælder om at vinde konkurrencen på sigt. Hvis vi ikke kan konkurrere med udlændingene i dag, er det gode spørgsmål, hvordan vi kommer til det i fremtiden.«

[add:352]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063