23948sdkhjf

Niels Pagh Logistics fordobler vognparken

Vognmands-virksomheden Niels Pagh Logistics ApS i Vejen har reduceret antallet af underleverandører og øget antallet af egne lastbiler fra 30 til næsten det dobbelte. Bestyrelsen er blevet styrket, og selskabsformen bliver ændret fra ApS til A/S.

Tiltagene sker for at sikre kvaliteten og konkurrencekraften på et trængt marked for virksomheden, har specialiseret sig i transporter til Spanien.

»Vi har i det seneste års tid reduceret antallet af underleverandører fra 30 til nu kun fire. Samtidig har vi øget antallet af egne lastbiler, så vor egen flåde i dag består af 56 moderne og miljøvenlige lastbiler. Dermed har vi både øget uafhængigheden af underleverandører og reduceret brændstof-forbruget væsentligt,« siger direktør Michael Pagh.

Godt fra start i 2013

[pic:20125]»Vi er i år kommet rigtig godt fra start med et resultat på 400.000 kr. efter fire måneder. Det er jo dejligt at se, at vore strategiske tiltag virker, men det er selvfølgelig frustrerende, at årsresultatet i 2012 blev et minus på 1,2 mill. kr. efter skat. Et resultat, der er stærkt påvirket af én ekstraordinær omkostning – et meget stort tab på én udenlandsk vognmand,« siger direktør Flemming Jørgensen.

»Samtidig med beslutningen om at opsige underleverandør-aftaler og i stedet øge antallet af egne lastbiler, besluttede vi at styrke selskabets bestyrelse, og i dag er fhv. bankdirektør i Sydbank, Finn Boel Pedersen, Kolding, bestyrelsesformand. Og netop nu arbejder vi på at ændre selskabet fra et ApS til et A/S som endnu et strategisk tiltag, der skal styrke selskabet – og samtidig sende et klart signal om, at vi som stabil og seriøs vognmands forretning har en klippefast tro på fremtiden,« siger direktør Michael Pagh.

Niels Pagh Logistics ApS har siden etableringen i år 2000 haft transportopgaver mellem Danmark og Spanien som en niche i branchen. Og til trods for den generelle krise i Europa, og på markedet, er det lykkedes at fastholde volumen og omsætning.

45 afgange til Spanien

I dag har virksomheden 45 ugentlige afgange til Spanien, hvor lagerkapaciteten er blevet øget de seneste to år. Niels Pagh Logistics ApS har to lagre på Den Iberiske Halvø til sikring af en effektiv handling af gods til og fra Spanien og Portugal.

Niels Pagh Logistics A/S har siden 2006 haft et datterselskab, Niels Pagh GmBH, i tyske Harrislee, og i 2009 blev virksomheden medejer af den lettiske transportleverandør, Sia Cargo A2B.

[pic:20126]»Opgaverne spænder bredt – fra hele læs og helt ned til en mikrobølgeovn til en lejlighed i Malaga. Vi har mange specielle opgaver, herunder også for kendte danskere og berømtheder. Og da DTU, Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby, skulle deltage i konkurrencen Villa Solar i Madrid med et 0-energi hus, flyttede vi huset fra Lyngby til Madrid – og efter udstillingen tilbage til Danmark, hvor huset nu er opstillet hos Grundfos i Bjerringbro,« siger Flemming Jørgensen, der har arbejdet meget med det spanske marked.

Skibsskruer, juice og slik

Andre specialopgaver er f.eks. en haste-transport med en stor skibsskrue til Gran Canaria, hvor Mærsk skulle bruge den til et ventende skib. Og transport af vindmølle-dele for Siemens til Marokko, hvor vindmøllerne blev samlet. Og i dag leverer Niels Pagh Logistics ApS hver uge både slik, juice og cacaomælk til en fast kunde på Mallorca, der distribuerer til supermarkeder over hele ferieøen – ikke mindst til stor glæde for mange danske turister.

»Parallelt med overgangen fra underleverandører til egne lastbiler har vi øget antal medarbejdere fra 64 til 184, hvoraf langt de fleste er chauffører. Alle er uddannet i miljøvenlig og sikker kørsel, og gevinsten er dels en brændstof-besparelse på over 5 %, dels lavere CO2 udslip. Alle vore biler er udstyret med energi-sparende dæk – og alle vore trækkere har en indbygget begrænser på tophastigheden til max. 85 km./time. Begge tiltag er til gavn for miljøet via lavere CO2 udslip, og alene dækkene giver en brændstof-besparelse på 2 % - mens hastighedsbegrænsningen giver en besparelse på 3-5 %. Altså er vi bevidste omkring både drifts-optimering og vort omgivende miljø,« siger Michael Pagh.

Fakta om Niels Pagh Logistics:

[pic:20127]Niels Pagh Logistics ApS blev etableret i år 2000 af Flemming Jørgensen og Michael Pagh. Historien kan føres tilbage til 1960, da chauffør Niels Pagh etablerede vognmandsfirma i Vejle. I 1999 valgte hans ældste søn Palle at koncentrere sig om indenrigs transport, og eksportafdelingen blev solgt til Flemming Jørgensen og Michael Pagh.

I begyndelsen var budgettet 11-14 ugentlige afgange til Spanien, men udviklingen gik hurtigt. Snart var antallet øget til 20-25 afgange – og i dag har Niels Pagh Logistics ApS ca. 45 ugentlige afgange.

I 2003 flyttede virksomheden i egne og nybyggede lokaler på Industrivej Syd 5 i Vejen, hvor det fortsat har til huse.

I 2006 blev Niels Pagh GmBH etableret i Harrislee, Tyskland.

I 2007 blev Niels Pagh Logistics S. L. etableret i Spanien med lager og kontor i Barberá des Vallès i udkanten af Barcelona.

I 2009 blev Niels Pagh Logistics ApS medejer af den lettiske transportleverandør, Sia Cargo A2B.

I foråret 2010 udvidede virksomheden med endnu et lager i Spanien – denne gang i byen Miranda del Ebro tæt på Vitoria.  

I foråret 2011 flyttede virksomheden til større lager i Barcelona da pladsen var blevet for trang i lageret, etableret i 2007. Det nye lager er på 4000 m2, og virksomhedens samlede lagerkapacitet er nu 7500 m2.

I dag beskæftiger Niels Pagh Logistics ApS ca. 60 kørende enheder og ca. 100 trailere, hovedsagelig med rundture til Den Iberiske Halvø.

[add:407]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062