Minister blæser til cabotage-kamp
Oven på offentliggørelsen af den længe ventede cabotage-rapport fra Trafikstyrelsen er transportminister Henrik Dam Kristensen (S) klar til at lancere en bred pakke af initiativer, der skal dæmme op for problemet med ulovlig cabotagekørsel.
Udvalgsarbejdet er nu afsluttet, og udvalget har netop afleveret sin endelige rapport til transportministeren. I rapporten belyses en række initiativer, der har været drøftet og foreslået af erhvervets organisationer.
Transportministeren vil oven på rapporten blandt andet tage fat på disse punkter:
- Gennemføre en indsats i forhold til EU for at løse problemerne med ulovlig cabotage – og mere bredt - social dumping i vejgodstransporterhvervet. For det er i EU, de langsigtede løsninger skal findes.
- Gennemføre en præcisering af definitionen af en ’international transport’, som er forudsætningen for, at der kan ske cabotagekørsel. Det skal sikre, at der er tale om en reel international transport.
- Undersøge muligheden for at indføre den ”finske model” for definitionen af en cabotagetur, som vil betyde, at antallet af cabotageture hurtigere bliver opbrugt.
- Forhøje bødeniveauet ved overtrædelser.
- Undersøge hvordan man i højere grad kan benytte ny teknologi i kontrolindsatsen.
I forbindelse med initiativerne udtaler ministeren:
»Ulovlig cabotagekørsel er en alvorlig trussel mod det danske vejtransporterhverv, og det er derfor vigtigt, at der gøres mest muligt for at dæmme op for det. Ulovlig cabotage er ofte lig med social dumping, og det skal vi sætte mest muligt ind overfor,« siger Henrik Dam Kristensen.
»Social dumping løses først og fremmest igennem EU. Derfor vil jeg sætte initiativer i gang for at få problemet højere op på dagsordenen,« fortsætter ministeren.
»Regeringens initiativer drejer sig om alt fra højere bøder, bedre kontrolmuligheder og ændringer af hvornår der overhovedet må udføres cabotagekørsel mm. Det er en meget ambitiøs pakke af initiativer, vi nu vil iværksætte, og som jeg er overbevist om kan bidrage væsentligt til at reducere omfanget af ulovlig cabotagekørsel,« siger Henrik Dam Kristensen.
[add:369]