23948sdkhjf

Traktor-ulykker skal kulegraves

Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) er gået i gang med en undersøgelse af trafikulykker med traktorer og motorredskaber.

Nyheden modtages med tilfredshed hos DTL, hvor der i forvejen er fokus på traktorer som en faktor i trafikken og en konkurrent på godsmarkedet.

»Det er fornuftigt at få forhold omkring traktorer ud i lyset, hvad enten det er behovet for at revurdere de lovgivningsmæssige krav til fører og køretøjer eller det er konsekvenserne af traktorkørsel i form af ulykker,« udtaler DTL’s chefkonsulent, Frank Davidsen.

Undersøgelsen vil bl.a. se nærmere på køretøjernes betydning for ulykkerne. F.eks. forhold som bremseevne, afmærkning af køretøjerne og udsyn.

»Gennem årene er køretøjerne blevet større og større, hvilket kan medvirke til, at der sker flere eller alvorligere ulykker. Der vil også blive set nærmere på hastighedens betydning, på vejens udformning og på trafikanternes rolle…,« hedder det fra Havarikommissionen.

Frank Davidsen påpeger, at det længe har været kendt, at registrerede traktorer og traktorvogntog gennem årene er blevet større og større.

»Totalvægten kan på et traktorvogntog lovligt være helt op til 44 ton. Vi ved også, at de, der bruger traktorer i større omfang, løbende arbejder på en større ligestilling med tunge transporter med lastbiler. Derfor er det også nødvendigt at se på baggrunden for de relativt set mange ulykker med traktorer i forhold til kørte kilometre,« siger Frank Davidsen.

DTL har gennem længere tid talt for at indføre et alderskrav om at være 18 år for at kunne føre registreret traktor samt krav om, at en registreret traktor skal have gennemgået et periodisk syn.

[add:407]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063