Volvo lancerer ny FE og FL
Kort efter introduktionen af den nye FM – og den nye FH i efteråret 2012 – er turen nu kommet til FE- og FL-serierne, som Volvo Trucks nu lancerer i en opgraderet udgave. Chaufførmiljøet i de nye lastvogne er blevet forbedret, og Volvo FL-serien er blevet udvidet med en særdeles konkurrencedygtig firecylindret 5-litersmotor.
»Chaufførerne stiger ofte ind i og ud af lastvognene mange gange på en arbejdsdag. Derfor har vi fokuseret på at skabe et komfortabelt og praktisk chaufførmiljø med godt udsyn i alle retninger,« siger Claes Nilsson, direktør for Volvo Trucks.
Chaufførens arbejdsplads er blevet bedre på grund af de nye, endnu tydeligere instrumenter og de nye, ergonomiske stole med integreret nakkestøtte og sikkerhedssele. Stolene og deres forankring til gulvet er blevet forstærket. Det øger sikkerheden i tilfælde af en ulykke.
Nye motorer
[pic:20075]De to nye fem- og ottelitersmotorer designet af Volvo skal gøre kørslen endnu mere effektiv. Den nye sekscylindrede D8-motor har en slagvolumen på 7,7 liter og fås i tre forskellige effektstørrelser: 320 hk/1200 Nm, 280 hk/1050 Nm og 250 hk/950 Nm.
Volvo FL fås også med den kompakte, firecylindrede D5-motor. Den har et slagvolumen på 5,1 liter og fås med en effekt på 240 hk/900 Nm og 210 hk/800 Nm.
[pic:20074]»Begge motorer yder et højt moment ved lave omdrejninger, så de er ideelle til hurtig, komfortabel og sikker kørsel i større og mindre byer. Deres gode køreegenskaber hjælper chaufførerne med at overholde stramme tidsplaner og klare mange transportopgaver,« siger Ruddy Houtmeyers, strategisk produktchef for mellemtunge køretøjer hos Volvo Trucks.
»Motorerne opfylder de nye Euro 6-krav, og deres brændstofforbrug er det samme som for vores Euro 5-motorer. Den tekniske løsning på at leve op til Euro 6-kravene er en kombination af SCR (Selective Catalytic Reduction) og variabel turbogeometri, et EGR-system med køling og et partikelfilter,« fortsætter Ruddy Houtmeyers.
Specialtilpasset automatgear
De to nye motorer suppleres med et omfattende udvalg af gearkasser. Det er nu blandt andet muligt at få I-Shift til Volvo FE.
[pic:20076]»Automatgearet kan tilpasses med en softwarepakke specifikt til distributionskørsel,« forklarer Tobias Bergman, produktchef for distributions- og renovationssegmentet hos Volvo Trucks.
En anden nyskabelse er, at ESP (elektronisk stabilitetsprogram) nu er standardudstyr på både Volvo FE og Volvo FL. ESP hjælper chaufføren med at holde lastvognen på vejen, hvis der er risiko for udskridning.
Specialdesignet 12-tonsmodel
Volvo Trucks har desuden designet en unik 12-tonsversion af Volvo FL med segmentets kraftigste motor (en firecylindret D5 med 240 hk), den optimerede I-Sync-gearkasse og en vægt på 500 kg mindre end en tilsvarende lastvogn med sekscylindret motor.
[pic:20077]»Den nye 12-tonsmodel bliver svær at komme udenom i det største mellemtunge segment. Lastvognen er lettere og lavere, og den koster mindre end den nuværende model. Den øger kundernes produktivitet og effektivitet samtidig med, at den giver chaufføren bedre arbejdsforhold,« fortsætter Tobias Bergman.
»Lastvognen er gennemtænkt til mindste detalje. Se for eksempel de mindre hjul, der sænker førerhuset fem centimeter. Det giver chaufføren bedre udsyn hele vejen rundt og gør det lettere at stige ind i og ud af førerhuset,« tilføjer Tobias Bergman.
[pic:20078]Kombinationen af front- og sidespejle samt muligheden for at montere ekstra vinduer i siderne, bagvæggen og dørene bidrager også til at give chaufføren bedre udsyn hele vejen rundt.
Nyt design
For at give Volvo FE og Volvo FL et tydeligt Volvo-image er det klassiske jernmærke blevet flyttet op til en ny position under forruden. Det mørke stykke under forruden får førerhuset til at se lavere ud. Det skal ifølge Volvo være med til at skabe et moderne look, der passer godt ind i trafikken.
De nydesignede forlygter og det karakteristiske kørelys understreger også tilhørsforholdet til de øvrige nye Volvo-lastvogne. Lygterne er integreret i kofangeren, som er tredelt med hjørnestykker af stål. Det øger holdbarheden og giver billigere reparationer, hvis lastvognen bliver skadet i fronten.
[add:369]