23948sdkhjf

DEBAT: Mere fordæk-debat

Hr. Steen A. Jensen, uanset hvad du mener og siger og påstår, så kan vi konstatere, at der snart er flere, der kører på brede fordæk end på smalle, det er der nok en grund til.

Hvis det var tilfældet, at de kun medfører problemer og merudgifter, så var dette næppe tilfældet. Måske du ikke har helt så godt fat i fakta, som du gerne vil give indtryk af.

Hvornår mener du, at det er kommet på mode i vognmandsbranchen at bruge penge på dæk, der er givet dårligt ud - mit bud er, at det er det ikke, og det sker heller ikke.

De brede fordæk kører langt bedre ud af vejen, især i sporriller, og kører man terræn, burde en mand med din voldsomme erfaring ud i netop dette vide, at her vinder man på den større trædeflade. Men måske du ikke har ret meget praktisk erfaring at sammenligne med?

Og nej, Steen, det er ikke en naturlov, at brede fordæk står dårligere fast i vådt føre, det afhænger som med alle andre dæk af valget af mønster og ikke mindst af, hvor meget mønster der er tilbage!

I øvrigt er brugen af brede fordæk jo ikke et dansk fænomen - se dig omkring i Sverige, Norge, Tyskland, Holland, Belgien osv. Her er brugen af brede fordæk også ganske udbredt. Så mon dog det forholder sig helt, som du postulerer?

Jeg kender i alt fald min vognmand godt nok til at vide, at hvis brede fordæk både var ringere, dyrere og kørte færre kilometer end tilsvarende smalle, så var de ikke monteret på stort set hele vognparken, og jeg tvivler på, at hans syn på den sag er væsentligt anderledes end andre vognmænds.

Morten Slot-Thomsen
Blæsbjergvej 40
8722 Hedensted

Vi er nogen, der har brug for bæreevnen (8-9 ton) til bl.a. frontmonteret kran eller anden næsetung opbygning. Jeg gør det af nød, ikke af lyst.

Men prøv at se på dækket jævnligt, så er det muligt at opdage, hvis noget er unormalt. Har selv prøvet det flere gange, og heldigvis ingen dæksprængninger.

Niels Hansen
Nørreled 15
7500 Holstebro

Kommentar til Simon Jensen, Tølløse (“DEBAT: Brede dæk eller ej?”.

Min baggrund er såmænd kun 40 år i lastbilbranchen, både som lastbilmekaniker og som chauffør, mest i entreprenør-, sværgods-, vindmølle og elementtransporter, både på kort- og langdistance.

Dit argument med kranbilen, synes jeg, du burde revidere. Kan bilen ikke køre i terrænet på sine standarddæk, bør den nok slet ikke derind uden køreplader.

Indrømmet, en 315 kan ikke bære en 8 tons aksel; men dét kan en 385'er, og der er langt dérfra og til de brede sutter, alle absolut skal køre på, fordi de lider af den misforståelse, at man sætter brede dæk på, fordi man 10-20 % af tiden måske skal ud i blødt terræn.

Steen A. Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup

Steen... jeg kan overhovedet ikke nikke genkendende til din modstand mod brede fordæk. Jeg har igennem hele min tid som vognmand (18 år) ikke kørt på andet end de brede fordæk, og jeg har aldrig sprunget et eneste på nogen af mine biler.

Og det uanset, om jeg har haft monteret dyre Michelin- eller billige trailerdæk. Angående km-tal på dem, ja, så kører jeg i snit 450.000 km på de brede. Det vil jeg mene er o.k.

Og det sludder med, at det går helt galt, når et af de brede sprænger, det holder altså heller ikke. Det går jo altid helt galt, når et fordæk på f.eks. en grisebil i 3 eller 4 etager eksploderer. Det skyldes jo det høje tyngdepunkt og har ikke noget med dækket at gøre.

Vognmand Helmuth Rhode Nissen
Mellemvej 4
6541 Bevtoft

[add:352]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.133