23948sdkhjf

DEBAT: Brede dæk eller ej?

Jeg er så absolut ikke tilhænger af de brede fordæk, men på entrepenørbiler kan de måske have en lille fordel fremfor alm. dæk, da de træder på større flade. Til ren landevejskørsel er de langt fra at foretrække, fordi de, netop som Steen påpeger, har meget dårligere vejgreb i vådt og glat føre.

Jeg har selv været tæt på at "sælge" et træk asfalt på grund af de dæk. Først da vi kom ud i rabatten, fik jeg styr på kareten. Der var slet ikke bid i de brede sataner.

Hvis der var lidt sporriller med en anelse vand, kunne de aquaplane allerede ved små 80 km/t.  Så ikke brede dæk til mig, tak.

Ofte er grunden til at bruge dem, at "det ser skidegodt ud".

Leif Madsen
Brøndenvej 128
9352 Dybvad

Steen, jeg ved ikke, hvad din baggrund er? Men fakta er, hvis man skal udnytte en 8 tons foraksel, er man jo nødt til at køre på nogle dæk, der kan bære. Et 315-dæk har typisk kun et load på 3750 kg.

Nu, hvor undertegnede er i sværgodsbranchen, så prøv at forestille dig en krantrækker med en egenvægt på 30 ton på en byggeplads med smalle dæk, hvad tror du den gør en våd dag? Går lige i jorden med begge foraksler!

Måske dækproducenterne i stedet skulle lave specielle fordæk, som til en Flyer - der sprænger dækkene jo ikke... heldigvis.

Det har kun noget med kvalitet og pris at gøre, men som alle andre steder koster sikkerheden.

Simon Jensen
Søgårdsvej 12
4340 Tølløse

[add:403]

[add:404]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111