23948sdkhjf

Hul i loven er lukket

Indtil for ganske nylig risikerede chauffører reelt at blive straffet for at holde for lange pauser. Ifølge reglerne må en chauffør maksimalt køre i 4,5 timer. Så skal han holde en pause på mindst 45 minutter.

Situationerne opstod, når chaufførerne – som reglerne giver mulighed for - valgte at dele pausen på 45 minutter op i to dele. I praksis kunne det føre til, at chauffører, der opdelte deres pause i to gange 31 minutter, kunne få en anseelig bøde, mens chauffører, der holdt en pause på 15 og 30 minutter, helt kunne slippe for tiltale.

Baggrunden er, at Justitsministeriet i 2007 udstedte et såkaldt lempelsescirkulære, der skulle sikre en mere fleksibel beregningsmetode i forhold til chaufførernes køretid.

Det har imidlertid vist sig, at chaufførerne i enkelte tilfælde bliver stillet dårligere, når den opdelte pause blev udregnet efter cirkulærets tekst.

Det har ført til, at Rigsadvokaten i et 17 sider langt notat fra december 2012 har indskærpet, at anklagemyndigheden kun bør anvende lempelsescirkulæret, når det er til chaufførens gunst.

»Hvis lempelsescirkulærets ordlyd altid tages bogstaveligt, griber det reelt ind i chaufførernes ret til at planlægge deres arbejdsdag. Det hul i loven bliver nu lukket med Rigsadvokatens udmelding,« siger ITD’s chefkonsulent Lars Nielsen.

Et stykke videre

Rigsadvokaten har taget affære efter en afgørelse i Østre Landsret fra august 2012. Her mildnede domstolen en række domme i en ankesag om opdelte pauser.

»Anklagerne skal følge retsplejelovens mål om, at anklagede skal have en fair og retfærdig behandling. I de her sager kan myndighederne ikke bare mene, at et cirkulære tæller for mere end EU’s regler og love og den danske færdselslov. Vi er afgjort kommet et stykke videre på vejen mod fair og menneskelige domme i køre- og hviletidssager,« lyder det fra Lars Nielsen.

[add:338]

[add:404]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157