FDL: Hvad rager godskørselsloven speditørerne?
Er det en omgang varm luft, Trafikstyrelsen har serveret for Rigspolitiet i forbindelse med debatten om, hvorvidt de nødvendige papirer til enhver tid skal forefindes i de pågældende køretøjer? Det er i hvert fald FDL’s indtryk, at Trafikstyrelsens melding til Rigspolitiet ikke var særlig konkret, oplyser vognmandsforeningen.
For FDL er det magtpåliggende, at den fornødne dokumentation for cabotagekørsel er med i køretøjet, og ikke bare noget, man i en snæver vending kan rekvirere ved hjælp af e-mail, telefax eller lignende. FDL finder det “helt utilstedeligt”, at speditørerne blander sig i, hvordan lovgivningen skal være.
»Hvorfor pokker blander Danske Speditører sig i det her. Må vi minde Danske Speditører om, at godskørselslovgivningen udelukkende er et anliggende for godstransporterende virksomheder. Lad transportvirksomhederne og deres organisationer medvirke til udformningen af godskørselslovgivningen. DI og speditørerne skal købe transporterne og skal på ingen måde være med til at udforme den lovgivning, som de godstransporterende skal følge,« siger Jens Groot, kontorleder i FDL.
Arrogante speditører
»Det kan være svært at forstå hvorfor Danske Speditører er høringspart og af Trafikstyrelsen inviteres til at ”blande sig” i godskørselslovgivningen, når speditørerne ikke vil påtage sig noget, der bare ligner medvirkeansvar eller objektivt ansvar. Danske Speditører opfører sig efter vores opfattelse lige så arrogante, som de plejer – og det sørgelige er, at de får lov,« lyder det fra Jens Groot.
»Vi fik en høring vedrørende ændring af bekendtgørelse om godskørsel, som foregøglede os, at Trafikstyrelsen, efter ønske fra Rigspolitiet, præciserede, at dokumentationen skal foreligge ved standsning af køretøjet og forevises for kontrol-myndighederne på forlangende,« siger Jens Groot.
»Det er de kolde fakta, men er de gode nok, og har Rigspolitiet fået de værktøjer, som Rigspolitiet for over et år siden bad om? Eller er det varm luft, som vi så ofte før har oplevet det? Efter FDL’s opfattelse, kan Martin Aabak fra Danske Speditører roligt blande sig uden om. Det er jo ikke speditørerne, men de suverænt selvstændige udenlandske godstransportører, som skal have orden i papirerne,« understreger Jens Groot.
I høringsnotat til Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Lov om Godskørsel, skriver Trafikstyrelsen følgende:
»Kommissionen har på forespørgsel oplyst over for Trafikstyrelsen, at kontrollerende myndighed derfor kan fortolke reglerne således, at transportvirksomheden kan fremlægge dokumentationen med det samme, hvis det er nødvendigt for at sikre en effektiv håndhævelse af regler om cabotage, så længe at det ikke udgør en uforholdsmæssig byrde for udenlandske operatører. Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. april 2013.«
Dokumentation ved cabotage-kørsel - §16 a:
»Ved udførelse af cabotage-kørsel, jf. artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel, skal klart bevis for den indgående internationale transport og for hver efterfølgende cabotage-½kørsel som foreskrevet i forordningens artikel 8, stk. 3, foreligge ved standsningen af køretøjet og forevises for kontrolmyndighederne på forlangende.«
Desuden skriver Trafikstyrelsen:
»Præciseringen vil efter Trafikstyrelsens opfattelse ikke udgøre en uforholdsmæssig byrde for de udenlandske transport-virksomheder, der udfører cabotage-kørsel i Danmark, da præciseringen alene vedrører tidspunktet for, hvornår den i forordningen foreskrevne dokumentationen skal foreligge. Trafikstyrelsen skriver også, citat: Når det foreslås, at dokumentation skal foreligge ved standsningen af køretøjet, og ikke at dokumentationen skal medbringes i køretøjet, skyldes det, at Trafikstyrelsen ikke vurderer, at sidstnævnte vil være i overensstemmelse med forordningens ordlyd.«
På Trafikstyrelsens hjemmeside kan man finde ”Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om godskørsel”.
[add:338]
[add:404]