Ung vognmand med fart på
Skønt vognmand Michael Frederiksen kun er 25 år gammel, har han allerede opnået stor erfaring og ekspertise i transportbranchen. Efter et uddannelsesforløb med ledelse, økonomi og jura, valgte den unge mand for få år siden at etablere sig om selvstændig vognmand. Dermed fulgte han i fodsporene på sin far og bror, som ernærede sig som henholdsvis vognmand og chauffør.
Som sådan har transportbranchen aldrig været fremmed for Michael Frederiksen.
»Eftersom min far var vognmand i flere årtier frem til starten af 1990’erne, er jeg på det nærmeste blevet flasket op med lastbiler. Jeg aldrig har været ret god til at lade andre bestemme over mit arbejde. Derfor besluttede jeg mig for at blive selvkørende vognmand,« fortæller Michael Frederiksen.
Det første skridt på vejen var at leje to lastbiler i det daværende speditionsfirma SP Transport. Da speditørfirmaet kort tid efter blev købt op af Danske Fragtmænd Transport, fulgte Michael Frederiksen og de to lejede biler med. Derefter blev flåden af lejede køretøjer hurtigt udvidet med fem trækkere, som kørte fast indenrigskørsel for Danske Fragtmænd Transport.
Ingen kompensation
Eftersom der var meget kørsel og indtjeningen var fornuftig, kom bilerne til at køre i holddrift. Imidlertid holdt den gode situation kun til slutningen af 2012.
»Da fik vi besked om, at kørselsmønsteret skulle ændres. Således skulle vi ikke længere køre fast trailertrafik mellem Høje Tåstrup og terminalerne på den anden side af Storebælt, men overnatte på forskellige destinationer. Og eftersom der ikke fulgte kompensation med til at dække de ekstra udgifter, var jeg simpelthen nødt til at stoppe det ellers givtige samarbejde med Danske Fragtmænd Transport pr 1. januar 2013. Dog er der bevaret et sporadisk samarbejde,« forklarer vognmanden.
Imidlertid er Michael Frederiksen ikke manden, der bare giver op, fordi han har mistet god kørsel. Tværtimod gik han hurtigt i gang med at finde ny kørsel og nye lastbiler. Og i begge tilfælde var det faktisk lettere end først antaget.
Tilfredshed med nye biler
[pic:19978]Med hensyn til nye lastbiler faldt valget hurtigt på fem nye identiske Renault Premium 6x2 bogietrækkere med 460 hk motorer og det automatiserede gearskifte Optidriver+.
»Efter at have haft et enkelt eksemplar på prøve i en måneds tid blev både chaufførerne og jeg overbevist om, at Renault Premium var ideelle trækkere til vores kørsel. Således skal der fra vor side ikke gives udtryk for andet end bare tilfredshed med trækkerne. Og det gælder i øvrigt også for brændstofforbruget, som ligger på 3,5 km/l i gennemsnit,« siger Michael Frederiksen.
Ved årsskiftet blev staben af faste medarbejdere suppleret med Brian Snediker som adm. direktør. Han er kendt for sin årelange erfaring og ekspertise i transportbranchen og vil i øvrigt hellere tituleres som forretningens ”blæksprutte” end adm. direktør.
Udvidelser på vej?
Den aktuelle vognpark tæller 10 trækkere, som udelukkende er beskæftiget med indenrigskørsel i holddrift. Med hensyn til udvidelse af vognparken, vil hverken vognmand Michael Frederiksen eller adm. direktør Brian Snediker udelukke, at der hurtigt kan komme flere trækkere til:
»Det kommer fuldstændig an på markedets udvikling,« siger de i fælles kor.
[add:407]
[add:404]