23948sdkhjf

DEBAT: Kampen bliver vundet på midtbanen

Et bredt flertal i Folketinget har netop vedtaget en vækstpakke, der skal sætte gang i hjulene i dansk økonomi. Det er selvfølgelig noget, der har en positiv klang i vejgodstransportens brancheorganisation ITD.

Vores medlemmer er afhængige af, at der er gods at køre med. For os er ”gang i hjulene” ikke bare en slidt frase, men selve vores eksistensgrundlag. Transporterhvervet vokser og skrumper sammen med det øvrige erhvervsliv. Når der er fremgang i dansk industri og handel, er der fremgang i dansk lastbiltransport – og omvendt. For næsten al godstransport i Danmark og til de nære eksportmarkeder foregår på lastbiler. Er der ikke gang i produktionen og samhandlen med nabolandene, står danske lastbiler stille.

Derfor støtter ITD op om alle initiativer, der kan skabe vækst og udvikling i dansk handel og industri. I et demokrati som det danske er det traditionelt en øvelse, der foregår på midtbanen.

Realisme og fremsynethed

Kendetegnende for den aktuelle vækstplan er da også, at den er resultatet af et bredt politisk forlig, hvor regeringens normale støtteparti Enhedslisten står udenfor. I stedet har Venstre, De Konservative og Liberal Alliance levereret stemmerne.

Det er der ingen grund til at være kede af. I forbindelse med Enhedslistens årsmøde i weekenden har partiet netop udsendt en erklæring, der understreger, at Enhedslisten arbejder for at få afskaffet den private ejendomsret og få omstyrtet den frie markedsøkonomi i Danmark. Trods forsikringerne om partiets demokratiske udgangspunkt er Enhedslistens opfattelse af markedet og ejendomsretten mildt sagt verdensfjern og hører hjemme langt væk fra realpolitisk indflydelse.

Dansk økonomi, dansk erhvervsliv og dermed dansk vejtransport har brug for realisme og fremsynethed, ikke utopier og socialistisk revolution. Det er og bliver privat foretagsomhed i privat ejede virksomheder, der er grundlaget for vækst og velstand i Danmark.

ITD hører også hjemme på midten

Vækstpakken indeholder positive tiltag i denne retning. Mere lempelige betingelser for de mange små og mellemstore virksomheder, lavere afgifter samt sænket selskabsskat er initiativer, der næppe begejstrer Enhedslisten. Men forslagene gør en positiv forskel for vores virksomheder, så vi står styrket i den internationale konkurrence nu og på sigt.

Der er al mulig grund til at glæde sig over, at midtbanen har fat i den politiske vækst-dagsorden. Og der skal ikke herske nogen som helst tvivl om, at ITD også hører hjemme på midtbanen.

I økonomiske nedgangstider er det måske naturligt, at yderfløjene har lidt medvind, og debatten bliver mere kortsigtet og snæver i sit fokus - det kan vi desværre tale med om på vejtransportområdet. Men det er ikke noget, vi ønsker at bidrage til i ITD.

Vores ønske er sammenhængende og langsigtet vækst, som holder i både nedgangstider og opgangstider. Vores vognmænd skal have noget at køre med. Og vi skal være parate og oppe i fart, når opsvinget igen melder sig. Vækstplanens initiativer er et skridt på vejen, men det allervigtigste og mest opmuntrende er, at regeringen og forligspartierne fortsat holder en støt og lige kurs i midten af sporet.

Jacob Chr. Nielsen
Adm. direktør, ITD

[add:384]

[add:404]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109