Vækstplan kan hjælpe trængte vognmænd
Med den indgåede aftale om vækstplanen er det nu cementeret, at kørselsafgiften for lastbiler ikke vil blive indført.
»Der er ingen tvivl om, at det, at man dropper transportafgiften, har været langt den største hjælpende hånd, transporterhvervet kunne få af Folketinget,« fastslår DTL’s adm. direktør, Erik Østergaard.
Momskredit forlænges
Samtidig bliver de trængte små og mellemstore vognmandsvirksomheder hjulpet ved, at særligt små og mellemstore virksomheder nu får tilført lempelser gennem blandt andet indførelse af forlængelse af momskredittiderne, fradrag for selvstændiges syge- og arbejdsskadeforsikring og bedre adgang til finansiering.
Aftaleparterne udvider definitionen af små virksomheder til også at omfatte virksomheder med en årlig omsætning mellem 1 og 5 mio. kr.
»Vognmandserhvervet, der består af rigtig mange små og mellemstore virksomheder, har længe haft et stort behov for, at der blev gjort noget ved momskredittiderne. Det har været en mærkesag for DTL i lang tid, for i dag kæmper en del vognmænd med likviditeten, fordi de ofte skal afregne moms med staten, før de får betaling fra kunderne,« udtaler Erik Østergaard.
Konkret vil indbetalingen af moms for små og mellemstore virksomheder blive udskudt fra de nuværende 40 dage til 60 dage.
Fradrag og finansieringslettelser
Den forkætrede arbejdsskadeforsikring bliver også positivt berørt af vækstaftalen: Præmieindbetalinger til sygedagpenge- og arbejdsskadeforsikringer for selvstændige og medhjælpende ægtefæller gøres nemlig fradragsberettigede. Det vil ganske givet hjælpe en del vognmænd, mener DTL. Aftaleparterne er enige om at indføre fradraget fra 2015.
Bag aftalen om Vækstplan DK står regeringen, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
[add:386]
[add:404]