Volvo høster gode hybrid-erfaringer
Siden lanceringen af Volvo FE Hybrid er der blevet leveret omkring 50 lastvogne til kunder rundt om i hele Europa. Deres reaktioner har ifølge Volvo været yderst positive. Lastvognen er både økonomisk og pålidelig.
»Det har været fantastisk! Vores hybridteknologi har klaret sig nøjagtigt så godt, som vi havde håbet, både hvad angår reduktionen af CO2-emissioner og en større pålidelighed. Inden lanceringen uddannede vi to eksperter i hybridteknologi, så de hurtigt ville kunne hjælpe kunder, der måtte opleve problemer med deres nye lastvogne. Men faktum er, at de har haft meget lidt at lave. De har brugt det meste af deres tid på at uddanne chauffører og mekanikere,« siger Christina Eriksson, Business Manager for alternative drivliner hos Volvo Trucks.
Distribution og renovation
Omkring halvdelen af Volvos hybridlastvogne bruges til distributionsopgaver og den anden halvdel til renovationskørsel. Det er inden for disse to områder, at teknologien tilbyder de største brændstofbesparelser, mellem 15 og 20 procent afhængigt af chassis og kørselsmønster. Nogle renovationsvognmænd, der kører med lastvogne udstyret med en genopladelig, elektrisk affaldskomprimator, har været i stand til at reducere brændstofforbruget med op til 30 procent.
[pic:19932]En af kunderne – genanvendelsesvirksomheden Roteb i Rotterdam i Holland – købte to Volvo FE Hybrid for at opfylde både deres egne og byens miljøpolitikker. De nye lastvogne var dermed en investering i fremtiden.
»Volvos hybridlastvogne fungerer nøjagtigt som vores dieseldrevne affaldslastvogne men forbruger omkring 30 procent mindre brændstof og er langt mere støjfri end diesellastvogne. Vi ville helt sikkert overveje at købe flere hybridlastvogne, hvis prisen og de politiske beslutninger gør det muligt,« udtaler Rotebs salgsdirektør Rene Herlaar.
Chaufførerne har også sat stor pris på købet af hybridrenovationslastvogne, da de først og fremmest har fået et langt bedre arbejdsmiljø, pga. det lave støjniveau.
Vanskelig økonomi
Hybridteknologien er en langsigtet investering for Volvo, og den kommende udfordring er at sænke omkostningerne og øge salget, så produktionen kan udvides og blive mere omkostningseffektiv.
»På nuværende tidspunkt tvinger omkostningerne ved hybridteknologien prisen så højt op, at det er vanskeligt for kunden at opnå en økonomisk fordel på kort sigt. Når det så er sagt, giver det helt sikkert en masse goodwill. Hvis en virksomhed køber en hybridlastvogn, viser den, at den prioriterer miljøet højt, og det kan virksomheden høste mange fordele af. Men hvis vi ser nogle år frem, så er det vores mål at nå et mere bæredygtigt niveau rent kommercielt, så kunden kan opnå en bedre rentabilitet lige fra start,« siger Christina Eriksson.
Volvo Trucks’ miljødirektør, Lars Mårtensson, fremhæver, at EU's forestående lovgivning, der også omfatter muligheden for at måle og sammenligne brændstofforbruget og CO2-emissionerne for tunge lastvogne, vil fremme salget af hybridlastvogne.
»Det vil øge interessen massivt i virkelig økonomiske lastvogne. I dag er elektriske hybridlastvogne helt sikkert det bedste og mest pålidelige alternativ,« udtaler han.
Fakta om Volvo FE Hybrid:
- Drives med en 7-liters dieselmotor, der genererer enten 300 eller 340 hk eller et moment på 1160 eller 1300 Nm, og er forbundet med en 120 kW elektrisk motor.
- Den elektriske motor får tilført strøm fra den seneste generation af lithium-ionbatterier.
- Lastvognen er beregnet til anvendelser op til 26 ton.
- Den fås i alle de nordiske lande samt i Storbritannien, Frankrig, Italien, Spanien, Schweiz, Tyskland, Østrig og Benelux-landene. Den vil komme ud på flere markeder, efterhånden som Volvos servicemedarbejdere har gennemgået deres uddannelse.
[add:369]
[add:404]