23948sdkhjf

DEBAT: Finsk stramning tæt på kædeansvar

Den finske stramning giver bestemt anledning til, at Danmark skal følge deres eksempel. Finlands nye krav ligner jo det kædeansvar (bestilleransvar), som Enhedslisten har kæmpet for i mange år som et væsentligt værn mod løndumping.

Det er således ikke andet end rimeligt, end at transportkøberen gøres medansvarlig for de ulovligheder i form af ulovlig cabotage, som en vognmand/chauffør gør sig skyldig i.

Ikke mindst fordi transportkøberne for det meste er speditører, der udmærket ved, hvad der foregår, og ofte også er dem, der tilrettelægger ulovlighederne, når de planlægger turene for lastbilerne.

At de i dag kan vaske hænderne og fralægge sig ansvaret, når en fremmed vognmand/chauffør tages i ulovlig cabotage, er lidt af en skandale.

Så vi hilser initiativet fra Finland velkomment. Faktisk er det transportkøberne / speditørerne, der skal rammes, hvis man for alvor vil ulovlig cabotage til livs.

Derfor forsøgte Enhedslisten da også sidste år, da vi behandlede forskellige ændringer til godsloven / busloven, at komme igennem med et ændringsforslag, der gjorde det muligt for politiet at tilbageholde hele vogntoget frem for kun trækkeren, når der var konstateret ulovlig cabotage og sikkerheden for indbetaling af bøden skulle sikres.

Dette var så at sige et bestilleransvar ad bagvejen, da speditørerne jo er ansvarlig for, at den dyre last kommer frem som lovet. Og tilbageholdelse af lasten skulle nok få dem frem af busken – i stedet for som nu, hvor de blot skaffer en ny trækker på kort tid og ikke vil vedkende sig ansvaret for ulovlighederne.

Og så vil jeg da blot tilføje én væsentlig ting: ulovlig cabotage er én ting. Den skal bekæmpes effektivt (jf. ovenstående).

Men den ”lovlige” cabotage er et større problem. Den undergraver i væsentligt omfang de danske løn- og arbejdsforhold på området for vejtransport, fordi EU-forordningen sikrer, at folk med lave lønninger fra andre lande kan udføre national transport i Danmark – faktisk i strid med den danske godslovgivning. Det er således EU, der er problemet!

Transportordfører Henning Hyllested
MF, Enhedslisten
Spangsbjerghaven 81
6700 Esbjerg

Jeg synes klart, at det er et skridt i den rigtige retning. Der kunne den danske regering lære meget.

Og ikke bare kigge den anden vej og sige, at der ikke er nogle problemer herhjemme.

Alex Lindhardt Nielsen
Godthåbparken 12, th.
6740 Bramming

Bare Danmark vil indføre samme regler, så var meget opnået.

Arne Eriksen
Kløvervej 17
6000 Kolding

Ja, så venter vi bare på, at der er nogen politikere her i landet, der også vil gøre noget ved det. For så har hverken DSV, Freja eller alle de andre nogen biler, der kan køre for dem.

Og nu har de danske biler taget pladerne af, så de, der kommer igen, får måske penge for at køre, så de kan få dækket deres omkostninger og kunne betale deres folk og leverandører.

Vågn op, Danmark.

Lars Munkholm
Gammelgårdsvej 30
3520 Farum

Tillykke til Finland - endelig et EU-land, der gør noget ved det, et stort tillykke - og hermed et "Danmark, vågn op".

Jan Nielsen
P. Knudsensgade 74
2450 Kbh.

[add:338]

[add:404]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062