23948sdkhjf

DEBAT: To slags chauffører

Manden har jo ret.

Jeg vil vove den påstand, at der var to slags chauffører – de, der manipulerede med skiverne, og så de, der ikke ville indrømme det. Hermed ikke sagt, at man var stolt af situationen.

Blomstereksporten var nok en af de mest betændte i branchen. Sælgerne lover elegant kunderne levering på klokkeslæt ned gennem Tyskland, og kørselsplanlæggerne sammensatte derefter - uden skelen til klokkeslæt - turen på kortest og billigste måde, til bilen var tom. Kunne du som hulrumpet lille vognmand ikke honorere kravet, kunne du se over højre skulder, der stod en af de "stores" chauffører, som sagtens kunne nå hele vejen rundt.

Skiven blev kørt "blind" til Padborg og her udfyldt med anden mands navn og skiftet. Jeg tror næppe, at mange transporter afveg fra denne trafik. Det skulle da lige være rent læs til Flensborg. Alle gjorde det.

Må jeg erindre om en stor fynsk eksportør, der efter at have fået indkaldt skiverne til kontrol pludselig solgte alle sine biler til et transportfirma i Esbjerg. Glemmes skal et andet stort firma ikke. Efter en lignende kontrol stod det til en kæmpe bøde, men heldet tilsmilede vognmanden i form af smøleri fra anklagemyndigheden - sagen var sørme pludselig blevet forældet!

Med disse sager in mente blev risikoen åbenbart for stor, for flere ture blev nu kørt med beifahrer.

 
Mogens Bach
Gammeltoftevej 1
8732 Hovedgård

Jamen det har du da helt ret i, Morten Slot-Thomsen, vi gjorde skam mange "uldne" ting i "de gode gamle dage" - indrømmet.

Men når det nu indrømmes, at selve ulovligheden er og var den samme, så finder jeg trods alt, at der er en væsentlig forskel fra "de gode gamle dage" og til det, der foregår i dag.

Her tænker jeg så på hele effekten, der selv klart ikke gør det mere lovligt, men alligevel har indflydelse i disse tider. Der var jo ingen, der reelt set mistede jobbet på grund af det, der foregik i "de gode gamle dage", som man jo gør i dag.

Dan F. Jørgensen
Løkkehøj 2 e
5471 Søndersø

[add:389]

[add:404]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063