23948sdkhjf

DEBAT: Kom ind i virkeligheden, Le Dous

Mikael Le Dous skulle bevæge sig ud i virkeligheden og forholde sig til den i stedet for udelukkende at fremføre en masse populistisk ævl.

Ja, den seneste ulykke med den ældre dame er bestemt tragisk - er alle dødsulykker i grunden ikke det? Men helt ærligt, hvis man til fods bevæger sig ud mellem to store lastbiler, så må man påregne en vis risiko! Dermed ikke sagt, at chaufføren ikke bærer et ansvar, for det gør han jo jf. juraen, desværre tager juraen ikke højde for en række praktiske forhold.

F.eks. kan man kun se i én retning ad gangen, og derfor kan en fodgænger eller cyklist sagtens nå at placere sig i en blind vinkel, mens man som chauffør orienterer sig i andre retninger - hvilket jo også er lovbefalet!

Hvis problemet er så stort, så skulle Mikael Le Dous og hans sympatisører måske komme med et forslag til, hvordan de vil sørge for friske forsyninger til hr. og fru Danmark udelukkende ved hjælp af cykel og trækvogn! Alternativt kunne det klæde hr. Le Dous at sætte sig bedre ind i virkeligheden, inden han farer frem mod et helt erhverv!

Morten Slot-Thomsen

Blæsbjergvej 40

8722 Hedensted

Det er sørgeligt at se en veluddannet Mikael Le Dous udtale sig om hypoteser i transportbranchen. De meget beklagelige uheld med højresvingende lastbiler skyldes til dels også, at de såkaldt bløde trafikanter mener, at de har påkørselsret og ikke selv skal passe på sig. Lovgivningen skal nok ændres på det punkt, således at lastbilchaufførene ikke har hele ansvaret i et kryds.

Med hensyn til modulvogntog - det er ikke længden, der er farlig. Jo længere bagud de farlige hjul er, jo nemmere er det for chaufføren at se, hvad der sker i et sving til højre eller venstre for den sags skyld (jeg taler af erfaring). Endvidere er de lange modulkøretøjer jo nemmere at holde øje med for de bløde trafikanter, og de bevæger sig ikke så hurtigt som solobiler.

Lad os nu blot indse, at det ville være meget mere sikkert, hvis cykler og gående havde et større ansvar for dem selv. Hermed ikke sagt, at lastbiler skal have forkørselsret, men stop den hetz på modulvogntog, de er her for vores egen økonomiske gevinsts skyld - vognmanden, du og jeg, hvis da ikke speditørerne tager det hele.

Med den rette omtanke er de mere trafiksikre end de små hurtige budbiler. Tænk lige over, hvad det kræver at sætte 55-56 ton i gang, og hvor mange der er pisseirriterede over lastbiler i forvejen. Vi er her for jeres skyld, ikke fordi at det er skideskægt og vellønnet.

Erik Kvanbaek Nielsen

Gl. Skovvej 114

4300 Holbæk

Det er dybt tragisk, når nogen dør i trafikken, uanset hvordan det sker. Men de såkaldt bløde trafikanter går/løber og cykler sgu rigtig tit og ofte med hovedet under armen. Det er så let bare at give os lastbiler skylden for det hele, men prøv måske at oplyse de bløde trafikanter om, hvor mange blinde vinkler, vi har i vores lastbiler.

Hvis man nu vendte færdslen på f.eks. cykelstierne, kunne vi altid se dem, som cykler, også når de kommer med høj fart og lige skal nå over for gult eller rødt.

Klaus Pedersen

Hannebjergvej 16

8960 Randers

Den herre, som har skrevet indlægget, har virkelig ingen føling med virkeligheden. Jeg har kørt i 45 år - ingen uheld, måske held, men det er nu også lovligt som blød trafikant at se sig for i stedet for at holde på sin ret med fare for uheld.

Og hvis der ikke var lastbiler, kunne herren jo heller ikke gå ned i butikken og købe ind. Husk, alt bliver transporteret på et tidspunkt.

Leif Ulriksen
Havnevej 10
8970 Havndal

Typisk cyklister. De fatter ikke, hvordan det er at sidde i en lastbil og skulle holde øje med alle de tosser, der kører rundt på to hjul med telefoner i hånden og musik i ørerne. De skulle med en tur ud at køre, så de kan se, hvordan cyklister kører rundt i trafikken.

Jeg lægger gerne bil til, så de ved selvsyn kan se, hvordan det er at køre rundt i byen.

Jeg kører skibscontainer ud fra Københavns Frihavn, så der er rig mulighed for at se, hvordan det er.

Vognmand Stig Rasmussen
Dådyrvej 53
4050 Skibby

Det er altid tragisk, at nogen dør i færdseluheld, og ja, der er chauffører, der ikke kigger sig rigtigt for og ikke har de spejle, der kræves i Danmark, og det er dem fra øst vel at mærke, der er flest af.

Men at give regeringen hele skylden kan man ikke - det er lige så meget speditørerne, der er skyld i det - de får den billige arbejdskraft, de vil have i mere dårlige biler end de danske, men fodgængerne og cyklisterne er også meget skyld i det. De kigger sig heller ikke for i mange af tilfældene.

Rune König
Mellemvej 22
7700 Thisted

Uanset hvad, så er en ulykke trist, ikke mindst hvis den får fatale konsekvenser. Men igen, som flere har skrevet, så er jeg som tidligere chauffør helt enig i, at disse fodgængere, cyklister, knallertførere mm. skulle prøve at sidde på førersædet i en lastbil - ikke en lastbil med en lille rude i døren såsom Volvo FE eller lignende, da der ikke er specielt mange af denne type. Men derimod burde de indtage førersædepladsen i en Volvo FH eksempelvis - altså de helt høje kabiner med dårligt udsyn.

At blive ved at indføre lov om flere spejle hjælper ikke. Forestil dig, at du en fredag eftermiddag kører i myldretrafikken af centrum i fx København, Århus, Odense, Vejle, Ålborg osv. Du holder for rødt og vil svinge til højre, du har din egen svingbane kombineret med en cykelsti, vejen svinger en anelse til venstre bag dig, og det går også lidt nedad mod dig, som gør, at du har et dårligt udsyn.

Det bliver grønt, trafikken er tæt, modkørende, som vil samme vej, holder og venter på fri bane eller drøner før dig, fordi du har et langsomt køretøj. Du har holdt og ventet på et par fodgængere, det bliver i mellemtiden gult. Du har sikret dig fri bane i alle fire spejle i højre side, men lige i dét, du begynder at svinge, kommer en scooter eller cyklist drønende nedad.

Han/hun vil jo også gerne hjem og holde weekend. Chancen er temmelig stor rundt omkring med den måde, krydsene er bygget på i forhold til terrænet, såsom sving, bakker, skarp gadebelysning om natten, hvilket nemt får en cykellygte til at virke usynlig. At udelukkende give lastbilerne skylden er da helt hen i hegnet - og så med et sådan billede (af en kranie-lastbil). Temmelig provokerende.

Jimmi Balsgaard Lind
Fittingvej 21
6623 Vorbasse

[add:352]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.532