ITD: Ministeren ignorerer EU-dom
Der er stadig lang vej, før danske vognmænd er sikret en fair behandling ved danske domstole med balance mellem straf og overtrædelser. Det vurderer ITD oven på en række spørgsmål fra Folketingets retsudvalg til justitsministeren. Spørgsmålene afslører, at Justitsministeriet endnu ikke anerkender betydningen af en skelsættende EU-dom om proportionalitet.
»Ministeriet mener kort og godt, at der hvor proportionalitet ikke står tydeligt som et krav i EU-reglerne om køre- og hviletid, kan Danmark ignorere den. Det holder ikke i et retssamfund. Her skal balance mellem straf og sanktion være en central del af retssikkerheden i alle forhold,« siger chefkonsulent Lars Nielsen fra ITD.
Historiens kerne er vognmandsbranchens mangeårige kamp mod automatisk høje bøder og frakendelser af kørekort for menneskelige fejl og bagatelagtige overtrædelser. Eksempler er forsinkelser på få minutter eller simple fejlbetjeninger af elektronikken.
Jubelen var derfor stor, da EU-domstolen i 2012 slog hammeren i bordet i den såkaldte ”Urbán-dom”. Ifølge dommen skal retsvæsenet tage hensyn til proportionalitet i sager om køre- og hviletid og få straffen til at passe med forseelsens størrelse.
»Desværre rykker danske myndigheder slet ikke nok i den retning, som de skal ifølge dommen,« siger Lars Nielsen.
Retfærdighed
Konkret peger han på et forslag til en lov om ændring af straffen ved overtrædelse af reglerne for lastbilernes kontrolapparater. Loven bliver behandlet i Folketinget i disse måneder.
I forbindelse med lovforslaget har Folketingets retsudvalg stillet en række spørgsmål til justitsminister Morten Bødskov om lovændringen. I svarene afviser ministeren eksempelvis, at Urbán-dommen bør føre til ændringer i arbejdsgiverens bødestørrelser, så straffen passer til overtrædelsen.
Argumentet er, at de danske regler ikke skal fastsættes på baggrund af en EU-retlig forpligtelse, angiveligt fordi reglerne om bødeansvar til vognmanden for chaufførers overtrædelser er særlige danske regler.
»Det er et mærkeligt argument. Hvorfor skal retfærdighed og proportionalitet kun gælde, når EU skriver det sort på hvidt,« spørger Lars Nielsen.
»Ved bevidst snyd skal der slås hårdt ned. Men ved menneskelige fejl og bagatelagtige overtrædelser uden betydning for trafiksikkerheden har vognmænd og chauffører krav på, at domstolene ser pragmatisk og nuanceret på sagerne. Det er måske besværligt, set fra Justitsministeriet, men det er ret og rimeligt,« mener Lars Nielsen.
[add:389]