23948sdkhjf

Branchen hilser nye dimensioner velkommen

Et forslag fra EU-Kommissionen, der åbner op for længere og tungere lastbiler, skal tilgodese sikkerheden på vejene og brændstofbesparelser til gavn for klimaet. Aerodynamiske tiltag og kollisionsikring kræver nemlig mere plads, som ikke skal tages fra lasteevnen, mener Kommissionen.

Forslaget lægger også op til at anerkende eksisterende tilstande på markedet: Modulvogntog får lov til grænsekrydsninger, og kørslen med de meget anvendte 45 fods skibscontainere skal tillades permanent efter i årevis at have kørt på dispensation på grund af deres længde.

Forslaget får ros med på vejen fra den danske transportbranche.

»

Det har været den gængse opfattelse, at det vil være som at åbne et politisk hvepsebo, hvis man tager hul på ændringer i direktivet om vægt og dimensioner for vejkøretøjer – ud fra den antagelse, at det vil rokke ved den meget delikate balance, der består imellem transportformerne og påvirke den hårde konkurrence på vejtransportmarkedet. Men Kommissionen har her fremlagt en række bagvedliggende hensyn til sikkerhed og klima, som få vist kan være uenige om. Vi tillader os at være optimistiske, men ved godt, at mange interesser kan spænde ben, når rouletten først kører,« siger Søren H. Larsen, direktør i den nordiske sammenslutning NLA.

Fint med medansvar

Forslaget indeholder bl.a. regler for harmonisering af kontrol og håndhævelse af reglerne for køretøjers vægt og dimensioner for at forhindre konkurrenceforvridning. Hertil kommer, at afskiberen gøres medansvarlig i tilfælde af, at der er forskel mellem faktisk vægt og vægt angivet i dokumenterne for en skibscontainer.

»NLA hilser velkomment at der kommer fokus på fælles EU regler om kontrol med overlæs og det er vigtigt, at ansvaret for overlæs pålægges alle, der kan være ansvarlige for hvad fx en container vejer,« siger Søren H. Larsen.

Vigtigt med nyt design

Hos DI Transport ser chefkonsulent Rune Noack også overvejende positivt på forslaget fra Kommissionen.

»Forslaget ligger i god forlængelse af den grønne omstilling, der er i gang i transportbranchen. Det er vigtigt, at der åbnes op for nye design af lastbiler, der kan reducere brændstofsforbruget samtidigt med at lastekapaciteten bevares. Der er gode besparelser i brændstofsforbruget ved at se på aerodynamikken, og vi ved fra forsøg med i lastbiler til renovation, at brugen af batterier kan reducere både støj og brændstofforbrug, og med det nye forslag kan vi forhåbentlig for bredt det ud til flere lastbiler,« siger Rune Noack.

Undgå ny svensker-sag

Samtidig følger EU’s transportkommissær op på det brev han sendte sidste sommer, der præciserede, at grænseoverskridende brug af modulvogntog var tilladt i mellem de EU-lande, der benytter modulvogntog. Denne fortolkning bliver efter pres fra Europa-Parlamentet skrevet ind i reglerne.

»Vi så sidste sommer, hvordan svenske politis fortolkning af reglerne pludselig gav store problemer for danske lastbiler, der kørte til Sverige. Og set i det lys er det godt at få reglerne slået fast med syvtommer søm. Vi havde dog gerne set, at man havde taget skridte videre og lavet mere ensartede regler for modulvogntog i EU, da vi ved, at nationale særregler i Tyskland medføre en del bøvl for danske vognmænd,« siger Rune Noack.

[add:384]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158