Lastbiler skal være rundere
Europa-Kommissionen udsendte mandag et forslag til nye regler, der vil tillade lastbilproducenterne at udvikle mere aerodynamiske lastbiler, som vil mindske brændstofforbruget med 7-10 %, mindske drivhusgas-emissionerne og desuden øge sikkerheden for sårbare trafikanter.
Forslaget tillader førerkabiner med en mere rund form samt brugen af aerodynamiske finner bag på traileren. Disse anordninger vil forbedre køretøjernes aerodynamik, hvilket ifølge beregningerne skal kunne spare omkring 5000 euro per år i brændstofomkostninger for en typisk langturslastbil, der tilbagelægger 100.000 km om året. Det udgør en reduktion på 7-10 % i drivhusgasemissionerne (eller 7,8 ton når samme langturslastbil tilbagelægger 100.000 km). Samtidig forbedres førerens synsfelt, hvilket ifølge forslaget bidrager til hvert år at redde livet for 300-500 sårbare trafikanter såsom fodgængere og cyklister.
Lastbiler som mursten
Kommissionens næstformand med ansvar for transport, Siim Kallas, udtaler i forbindelse med forslaget:
»En mursten er den mindst aerodynamiske form, man kan forestille sig. Det er grunden til, at vi er nødt til at forbedre formen på lastbilerne på vores veje. Disse ændringer vil gøre vejtransport renere og sikrere. Ændringerne vil reducere vognmændenes brændstofregninger og give europæiske producenter et forspring, når de designer fremtidens lastbil, en grønnere lastbil til et globalt marked.«
Desuden tillades der i forslaget yderligere vægt for at give plads til de tungere batterier, som kræves i de alternative fremdriftssystemer (hybrid og el) til lastbiler – primært i byområderne – og busser. Lastbilernes lasteevne ændres dog ikke.
Bedre kontrol
Et andet mål med forslaget er mere konsekvente kontroller og mindsket skade på vejene – fx ved, at vejningssystemer i lastbilerne, der er forbundet med den digitale fartskriver samt vejestationer for lastbiler i bevægelse langs hovedvejene, vil muliggøre mere konsekvente kontroller mellem landene.
Det nuværende forslag skal vedtages af Europa-Parlamentet og medlemsstaterne, før det bliver til lovgivning. Hvis forslaget bliver vedtaget, kan de nye lastbiler ifølge EU-Kommissionen forventes på vejene senest i 2018-2020.
[add:352]