23948sdkhjf

Volvo FMX version 2

Volvo lancerede i 2010 en ny anlægsbil med FMX-modellen, som var en udbryder af FM-serien specielt målrettet den hårde kørsel i grusgrave og andet udfordrende terræn. Tre år senere er det blevet tid til en opdatering af FMX, som Volvo Trucks for afslører i disse dage på Bauma-udstillingen i München.

»Volvo FMX gav anlægssegmentet en klar identitet, og vi tager nu et stort skridt fremad på alle de vigtigste områder – robusthed, køreegenskaber og design. Alt er udviklet med chaufføren i fokus,« siger Claes Nilsson, direktør for Volvo Trucks.

Blandt andet har førerhusets interør fået et nyt design, og det nye Volvo FMX-førerhus er fremstillet i højstyrkestål. Alle komponenter i strukturen foran har fået et nyt design – og mange af dem er blevet flyttet for at gøre FMX mere robust til anlægsarbejdet.

[pic:19855]Blandt nyhederne på førerhuset er bl.a.:

- Kofangeren har fået et mere kraftfuldt design. Det er en tredelt kofanger med en opadvendt midtersektion, der er flankeret af to separate hjørner, som også fungerer som praktiske trin. Hjørnerne er fremstillet i et elastisk, brudsikkert materiale, der klarer kollisioner ved lav hastighed bedre end den tidligere løsning.

- Over kofangeren er der et trækøje, der er fremstillet i støbejern og nu kan klare hele 32 ton (mod før 25 ton).

- Forlygterne med det nye design og de karakteristiske skrå linjer er blevet endnu mere robuste og giver et bedre lys. Deres design understreger det tætte forhold til de andre nye Volvo-lastvogne.

Forbedret forhjulstræk

[pic:19856]Andre nye funktioner omfatter blandt andet et luftaffjedringssystem bagi, der giver større komfort og øger terrænkørselsegenskaberne. Forhjulstrækket er blevet yderligere udviklet, så lastvognens egenskaber ved terrænkørsel og dens udholdenhed er blevet endnu bedre. Den trækkende foraksel er blevet flyttet 100 mm længere frem til den samme position som en ikke-trækkende foraksel.

I tillæg til dette er parallelstangen blevet flyttet op til en mere beskyttet placering. Det kortere overhæng betyder, at stigningsvinklen er øget. Den trækkende foraksel fås til følgende akselkonfigurationer: 4x4, 6x6 trækker og langt chassis samt 8x6 langt chassis.

[pic:19857]Ligesom bl.a. den nye Volvo FM, som vi omtalte i forrige nummer, fås den nye FMX også med det nye system Volvo Dynamisk Styring, der via en elmotor letter styrearbejdet for chaufføren.

11 og 13 liter

Den nye Volvo FMX fås med et udvalg af 11- og 13-liters Euro 6-motorer. D13 har kraftudtag fra 380 til 540 hk, mens D11 dækker et område fra 330 til 450 hk. Med henblik på at opfylde Euro 6-kravene er motoren udstyret med et ikke-afkølet EGR-system til recirkulation af udstødningsgasser. Dette optimerer udstødningsgassernes temperatur, og NOX-niveauerne optimeres for effektiv efterbehandling.

Produktionen af den nye Volvo FMX til europæiske kunder begynder i september 2013.

[add:396]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063