23948sdkhjf

DEBAT: Svar til fodgængerne

Det er forfærdeligt, at sådan en ulykke kunne ske. Det burde ikke kunne ske, hvis ellers den udenlandske lastbil har de spejle, som er lovpligtige i Danmark.

Der skal sidde et spejl oven over forruden på solskærmen, hvor man kan se, om der er fodgængere foran bilen. Hvis bilen ikke har det, skal man op og stå i lastbilen for at se, om der er fodgængere.

Men i den seneste tid er der en del udenlandske chauffører, der har været involveret i ulykker i forbindelse med højresving.

Jeg tror heller ikke, at de rumænere, ungarere, polakker og senest også filippinske chauffører har tilnærmelsesvis den samme uddannelse og ekspertise, som danske chauffører og vognmænd har.

Vi ser det hver dag, hvordan de blæser højt på overhalingsforbud og utallige andre forseelser. Politikerne må se at vågne op, det er kun dem, der kan stoppe det.

Hans Erik Kühl
Lykkevej 16
6200 Aabenraa

Det her er nok den værste gang ævl, der længe er set skrevet herinde.

Jeg har nu spurgt både min kone og et par andre, og de siger alle, at de da ikke har tænkt sig at spise mere mad, gå mere på toilettet o.s.v. - blot fordi man nu kan få transporteret varer i et modulvogntog.

Et opkald til både mit auto- og lastvognsværksted bekræfter også, at ingen af mine biler af sig selv vil begynde at køre meget kortere på literen eller bruge endnu flere reservedele, p.g.a. man nu kan få olie, benzin og dele via større lastbiler.

Vedrørende elementære købmandsegenskaber er det eneste, der er sket med dem, at de blot sænker priserne på transporterne, så det passer med priser på en almindelig transport, dengang de var i normal størrelse.

Hver eneste dødsulykke er en ulykke for meget, men førerhuset vokser sgu' da ikke og bliver ikke sværere at kigge ud af, fordi det er et modulvogntog.

Jesper Wolff
Strandbakken 57
4736 Karrebæksminde

Køber kunder mere mælk?

Mikael le Dous burde sætte sig ind i tingene, inden han udtaler sig offentligt. Han ved tilsyneladende ikke, hvad han taler om.

Mon Netto-kunderne vil købe mere mælk, fordi transporterne bliver mere rationelle og dermed billigere?

Jakob Kraul
Grønnehave Alle 9
2500 Valby

Jeg forstår ikke, hvorfor formændene for henholdsvis fodgængere og cyklister ikke bruger nogle af deres evner på at fortælle deres medlemmer, at det ikke kan nytte noget at tro, man er usårlig.

Jeg kan ikke i min vildeste fantasi tro, at der er nogle lastbilchauffører, uanset om det er østchauffører eller kernedanske ditto, der kører fodgængere eller cyklister ned med fuldt overlæg.

Jeg færdes dagligt i trafikken, og hvis de ærede formænd for ovennævnte forbund gad bevæge sig ud i den virkelige verden, ville de med skræk og rædsel se, hvordan mange af deres ærede medlemmer færdes i trafikken.

Det er mere gruopvækkende end at se den værste gyserfilm i den bedste sendetid.

Fik jeg lov at bestemme, skulle man have kørekort og kaskoforsikring samt nummerplade på cyklen. For de psykiske chok som chaufførerne bliver udsat for, snart sagt dagligt, må de vel også skulle have erstatning for.

Som sagt, jeg kan desværre ikke have ondt af de fodgængere og cyklister, der kører og går så tankeløst hver dag. De skulle tage og tænke på andre end dem selv, for der er INGEN som ønsker at skulle skrabe bløde trafikanter ud af hjulkasserne.

Hvis der er nogen forbundsformænd og deres medlemmer, der tror det, så siger jeg tak for kaffe.

Morten Beck Jensen
Solbakken 3
3230 Græsted

Så har vi balladen igen. Der er ingen tvivl om, at det er kedeligt, når der sker en dødsulykke, men det er et fælles ansvar og ikke kun lastbilens problem.

Fodgængere og cyklister - prøv at sætte jer op i en lastbil og se sagen fra en anden side.

Radsted Vognmandsforretning v/Anders Kjeldgaard Jakobsen
Radsted Langet 4
4990 Sakskøbing

[add:352]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078