Danskerne: Penge er årsagen til udenlandsk kørsel
Danskerne har ifølge 3F og DTL gennemskuet, hvorfor udenlandske lastbiler fragter gods internt i Danmark. I en ny meningsmåling, som Epinion har udført for de to organisationer, svarer 78 pct., at det har meget med penge at gøre og meget lidt med miljø og effektiv logistik at gøre.
Meningsmålingen er foretaget i påskedagene blandt over 1400 repræsentative danske borgere. Et overvældende flertal på 4 ud af 5 svarer desuden, at de er enige med S-SF-RV-regeringsgrundlaget om, at arbejde udført i Danmark skal ske på danske vilkår.
Meningsmålingen – som i øvrigt viser enighed på tværs af partiskel – kommer midt i den igangværende politiske debat om udenlandske chaufførers omfattende indenrigskørsel med gods i Danmark til hjemlandets løn og kort tid før regeringen vil udgive den såkaldte cabotagerapport.
»Vi ser tydelige tegn på, at den almindelige dansker ikke kan se fidusen ved, at udenlandske virksomheder, der udnytter nogle EU-regler til at fragte gods hele året rundt i Danmark får lov at løbe med både overskud, skattepenge og arbejdspladser,« udtaler DTL’s adm. direktør, Erik Østergaard.
Han glæder sig samtidig over, at målingen viser, at 2 ud 3 ønsker, at Danmark som et lille land med høj løn og korte afstande til grænserne til nabolandene skal arbejde aktivt for at gøre cabotage midlertidigt. Også selvom det går ud over EU's frie bevægelighed – først når lønningerne i EU nærmer sig hinanden, kan konkurrencen gives fri. Et synspunkt som DTL deler.
»Det er godt at se, at danskerne ikke lader sig forføre af røgsløret fra miljø og billig grænseoverskridende logistik. Hvis vi skaber fair konkurrence, så kan danske vognmænd sagtens tage kampen op og dermed bevare den danske vognmandsbranche. Jeg er overbevist om at der er en fremtid for dansk transporterhverv, hvis ellers politikerne vil det,« siger Erik Østergaard.
Du kan læse hele undersøgelsen
her
.
[add:384]