DEBAT: Cabotagestop det eneste rigtige
Artiklen ”Cabotagestop kan sende flere biler på hvide plader” oser jo af den ene manipulerende påstand efter den anden og er faktisk skrevet, som om det, der står i forordning 1072, hvori også man kan finde artikel 10 om beskyttelsesforanstaltninger, ikke er noget, der skal tages alvorligt og bare med som fyld.
Jeg tager som udgangspunkt, at alt det, der står i en forordning, er af samme vigtighed alt sammen og som sådan skal håndteres derefter- også når det er noget, man i nogle situationer ikke selv bryder sig om. Det skal altså læses og forstås, som det er skrevet, og ikke som fanden læser biblen.
Det kan godt være, at ordlyden er nyopdaget af Rune Noack fra DI Transport, men andre, der beskæftiger sig med cabotageproblemerne set ud fra et rigtigt dansk synspunkt, kender jo selvfølgelig forordningens bogstav. Det, RN forsøger, er jo helt åbenbart endnu engang at forsøge at kyse embedsmændene i Trafikstyrelsen med usande påstande og ganske opdigtede konsekvenser af et midlertidigt cabotagestop.
Tidligere har Michael Svane været ude med samme budskab om mange mistede millioner, hvis et sådant stop blev iværksat. En usandhed bliver ikke til en sandhed ved at gentage den, uanset at det er de lærde fra DI og speditørforeningen, der gentager det til ulidelighed.
Fakta er jo, at dansk cabotagekørsel, altså kørsel med dansk indregistreret lastbil og dansk overenskomstbetalt chauffør, er absolut ikke eksisterende i den virkelige verden. Og jeg gad nok se den danske vognmand, der vil begræde og langt mindre protestere over et midlertidigt cabotagestop, hvis gevinsten var, at man fik et overblik over situationen og begyndte på en frisk.
Så RN's påstand om, at Enhedslistens krav om et midlertidig cabotage stop er symbolpolitik, er lige så vægtløs en argumentation, som RN’s påstande om de store ulykker/konsekvenser, et midlertidigt stop indebærer.
Enhedslistens forslag/krav er det eneste der har den nødvendige virkning i sig. Tilbage står så opbakningen fra det øvrige folketing. Sidst var det jo så som så med opbakningen, men man har da lov at håbe, at der er mere medvind denne gang. Og det kunne jo tyde på, at der er sket noget siden sidst, idet man jo så næsten et helt folketing i oprør og ville bringe det op i EU, da et EU-forbud mød løs snustobak var på vej op gennem systemerne. For man mente jo, det skadede danske interesser, og så skulle man jo protestere…
Kære politikere:
Cabotagekørsel skader 10.000 gange mere danske interesser end løs snustobak. Så kom bare i gang og støt Enhedslistens forslag og krav. Det bør have alles interesse, dersom man ønsker at bevare danske arbejdspladser i Danmark.
Christian Jensen
Vognmand og formand for FDL
[add:352]