23948sdkhjf

DAF præsenterer ny LF og CF

DAF introducerer sine nye Euro 6 LF og CF modeller på Birmingham Truck Show i denne uge. De nye Euro 6 DAF LF- og CF-serier er blevet udviklet for maksimal transporteffektivitet, lave driftsomkostninger og optimal ydeevne.

Den nye Euro 6 LF til distribution og den nye Euro 6 CF til et bredt anvendelsesområde har nye chassiser, nye drivlinier og nye indvendige og udvendige designs, der afspejler familieligheden med den nye XF.

»Med lanceringen af de nye LF og CF modeller, har DAF introduceret en komplet ny serie af effektive Euro 6 køretøjer,« udtalte Harrie Schippers, formand for DAF Trucks.

»De betydelige investeringer, der er foretaget i Euro 6-produkterne, er en integreret del af virksomhedens strategiske vækstplan. Euro 6-projektet er det største investerings- og udviklingsprogram i DAF’s 85-årige historie,« sagde han.

LF gør sig i det krævende distributionssegment fra 7,5 til 19 tons, og den alsidige CF med sin fra 18 tons til vogntogsvægte på 44 tons og derover.

[pic:19823]Kofangeren til både Euro 6 LF og CF er nydesignede. Det nye design bidrager til maksimal køling af motoren og optimal aerodynamik. Den nye LF og CF har også nye forlygter. CF forlygterne har integreret kørelys som standard, og DAF’s LED-forlygter kan bestilles som ekstraudstyr. Nyt er også de valgfri kurvelys i kofangeren, der lyser i kørselsretningen ved manøvrering og drejning, hvilket giver øget sikkerhed.

Førerhuset på DAF LF og CF er kendt for deres rummelige interiør og komfort. De nye Euro 6 LF- og CF-modeller har en ny generation af sæder med endnu flere justeringsmuligheder.

[pic:19824]Rattet, som de nye LF og CF er udstyret med som XF, er også nyt. Det er fuldt justerbart og integrerer en bred vifte af betjeningsknapper: på venstre side styres infotainment (radio og telefon), og på højre side styres alle hastighedsrelaterede funktioner, såsom fartpilot og

”downhill” hastighedskontrol. Det nye fuldt integrerede telefonsystem (DAF TruckPhone), som fås som ekstraudstyr, kan også betjenes fra rattet.

Instrumentbrættet i den nye LF er fuldstændig redesignet, og instrumentbrættet i CF har fået et helt nyt layout, der giver perfekt adgang til alle knapper. Betjeningsanordningerne er grupperet efter funktion for maksimal betjeningskomfort. De nye LF og CF er udstyret med samme elektroniske instrumentpanel som XF serien, inklusive aluminiumsfinish.

[pic:19825]De nye Euro 6 LF og CF serier tilbyder en bred vifte af effektive drivliner med de nye PACCAR-motorer (PX-5, PX-7, MX- 11 og MX-13) med ydelser fra 112 kW (150 hk) til 375 kW (510 hk). For at kunne overholde de strenge Euro 6-emissionskrav og samtidig opnå den højeste brændstofeffektivitet, anvender LF og CF udstødnings-recirkulation sammen med SCR-teknologi og et sodfilter, der er designet til maksimal passiv regenerering.

Brændstofforbruget for Euro 6-modellerne er ifølge DAF lige så lavt som for de meget konkurrencedygtige Euro 5 (ATe)-modeller. De store oliesump giver lange serviceintervaller (LF: max. 60.000 km, CF: max. 150.000 km) og sikrer maksimal driftstid.

[pic:19826]De nye Euro 6 LF og CF leveres med 5, 6, 9 eller 12-trins manuel transmission som standard, afhængigt af modellen. Til CF kan en 16-trins manuel gearkasse bestilles som ekstraudstyr, ligesom AS Tronic automat-gearkassen med 6, 12 og 16 trin. 12 og 16 trins AS Tronic gearkassen har en række særlige funktioner, som er unikke for DAF, såsom EcoRoll (som tillader styret downhill kørsel på en frigjort kobling, med maksimal udnyttelse af naturlig fremdrift) og Fast Shift for hurtigere skifte mellem øvre gear for at opnå maksimal effektivitet. Nyudviklet software og nye sensorer betyder, at koblingsfunktionen er meget gradvis og blød.

En ny, lettere bagaksel kan leveres til Euro 6 CF for vogntogsvægte på op til 44 tons og motordrejningsmomenter på op til 2300 Nm. Anvendelsen af en Stabilink-konstruktion er helt ny. Integration af denne anti-roll stabilisator funktion i bagakselaffjedringen skaber optimal stivhed og stabilitet og giver en betydelig vægtbesparelse. Den nye skammelmonteringsplade, den smarte monteringsmåde for batteriboksene og det nye styresystem resulterer også i vægtbesparelser.

[pic:19827]Med henblik på at opnå maksimal effektivitet, fokuserede DAF på at levere den bedst mulige indretning af det helt nydesignede CF chassis. AdBlue tanken på 65-liter, som er standard, er behændigt placeret under sovekabinen, og batterierne kan anbringes i bagenden af chassiset. Denne smarte placering af komponenter gør det muligt at montere brændstoftanke med en kapacitet på op til 1500 liter for maksimalt driftsområde. Yderligere forbedringer omfatter nye bagskærme og en redesignet lukket travers i chassiset.

For ekstra nyttelastkapacitet kan 18 og 19 tons modellerne udstyres med en ny 13 tons bagaksel, hvilket er vigtigt i lande, hvor belastninger på over 11,5 tons er tilladt på drivakslen.

DAF starter produktionen af den nye DAF Euro 6 CF med PACCAR MX-13 motoren i juni 2013, og derefter følger modeller udstyret med PACCAR MX-11 motoren i efteråret. Versionen med PACCAR PX-7 motoren vil blive tilføjet CF programmet primo 2014. Den nye Euro 6 LF går i produktion i fjerde kvartal af 2013.

[add:389]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078