23948sdkhjf

Nyt slag imod højresvingsulykker

I årets første tre måneder har tre cyklister mistet livet i højresvingsulykker – samme antal som gennemsnittet for de seneste fem år. Derfor ruller en kampagne i de her uger over tv-skærmene for at minde cyklister og chauffører om, hvordan ulykkerne kan undgås.

Over de seneste 10 år er antallet af højresvingsulykker faldet markant, men det kan komme endnu længere ned, lyder budskabet fra Rådet for Sikker Trafik.

Derfor har Transportministeriet bevilliget penge til en kampagne i tv, som Rådet for Sikker Trafik, Trafikstyrelsen, Cyklistforbundet og Dansk Transport og Logistik gennemfører. Formålet er at sætte fokus på lastbilens farlige blinde vinkler.

Over de seneste 10 år er antallet af dræbte og kvæstede i højresvingsulykker på vejene faldet. Der er ombygget kryds, gennemført informationskampagner til både cyklister og danske og udenlandske chauffører og 3F har sammen med vognmandsbranchen taget rundt på skoler for at lære børn, hvordan de passer på sig selv, når de holder ved siden af en stor lastbil i et kryds.

For at gøre det lettere for chauffører at se cyklisterne ved siden af lastbilen har f.eks. Københavns Kommune stillet som krav, at nye renovationsbiler skal have lavtsiddende førerhuse, så chaufførerne har nemmere udsyn til cyklisterne på siden af lastbilen.

»Når vi ser over årene, så har man reduceret antallet af højresvingsulykker med dræbte og alvorligt tilskadekomne med to tredjedele. Men vi skal ikke hvile på laurbærrene. Det er fortsat vigtigt at arbejde for at forhindre disse ulykker,« siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.

[add:397]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063