Intens debat om cabotage
»Man bliver kriminaliseret, bare fordi man kører i DK og ikke har en gul nummerplade på. Det er en mærkelig måde at tænke på.«
Sådan lød det bl.a. fra René Husballe ved gårsdagens paneldebat på Transport Messen 2013 i Messe C i Fredericia med overskriften ”Cabotage – gevinst eller trussel”. Han driver firmaet Husballe-Lind fra Vejle-området med det tjekkiske datterselskab Seidl Transport, som kører med ca. 35 biler mellem Danmark og Italien.
»Vi, der fx har tjekkiske nummerplader, bliver lidt en prügelknabe, fordi folk siger, at vi jo kører jo nok cabotage – og det gør vi også indimellem, men det er en forsvindende lille del af vores kørsel, selvom det i medierne bliver blæst op til at være et enormt problem. Ud af mængden af lastbiler, der kører i Danmark, så er det en meget lille del, der kører cabotage.«
I panelet deltog også formand for 3F Transportgruppen Jan Villadsen – og han så lidt anderledes på problematikken:
»Padborg er oversvømmet af udenlandske lastbiler. De holder bare og venter på læs. Og det, vi ser i dag, er, at man kører til Danmark kun for at køre national kørsel, og det har aldrig været hensigten med cabotage,« sagde Jan Villadsen.
Strid om fortolkningen
[pic:19783]Inge-Merete Koch, direktør i Era-Transport fra Odense med 32 lastbiler på danske nummerplader, der kører containertransporter, mærker til daglig udfordringen fra udenlandske lastbiler – både i den internationale og nationale trafik.
»Den måde, det i vores branche bliver udnyttet, det kan jeg slet ikke acceptere, for så er det en trussel mod den danske transportbranche,« sagde hun.
Hun henviste bl.a. til den danske fortolkning af cabotagereglerne, som fremgår af Trafikstyrelsens hjemmeside. Her står bl.a., at cabotage ikke må være systematisk og permanent – men her ramte debatten ind i et andet problem. Definitionen af cabotage er nemlig endnu et kontroversielt spørgsmål.
ITD’s chefjurist Birthe Boisen gav nemlig udtryk for stor skepsis over for Trafikstyrelsens udlægning.
»Vores udgangspunkt er, at er der noget, vi er i tvivl om, så spørger vi EU-Kommissionen. Vi er ikke begejstrede for, at man laver særfortolkninger, og det skal man heller ikke på Trafikstyrelsens hjemmeside,« sagde hun.
»Når man skal have en definition på, hvad der er en international transport, så skal vores medlemmer forholde sig til 27 forskellige definitioner. Det kan vi ikke være med til, det er ikke holdbart,« konstaterede Birthe Boisen.
»Jamen hvad skal politiet så gøre, når man ikke ved, hvad det er for nogle regler, man skal efterleve? Det er noget forfærdeligt mudder det hele,« replicerede Inge-Merete Koch.
Der er forskel
Men der
er
forskel på danske og udenlandske, billigere chauffører. Det fastslog Søren Schmidt fra speditionsfirmaet Atlantic Trucking i Aalborg, der udelukkende benytter danske undervognmænd til deres container-transporter.
»Vi vil gerne tage et socialt ansvar og køre med danske chauffører på nogle ordentlige vilkår. Så kan det godt være, det er blødsødent, men det mener vi er mere rigtigt,« sagde Søren Schmidt.
Bedre kvalifikationer, større fleksibilitet, bedre kommunikation, mere pålidelighed mm. er nogle af de ting, som skiller danske chauffører positivt ud fra deres konkurrenter, fortalte Søren Schmidt.
René Husballe var ikke lodret uenig – men henviste til virkelighedens barske realiteter:
»Der er ikke noget, vi hellere ville, end at have Bent og Per og Poul til at køre, men vi kan ikke matche de priser, der er, når vi kører til Syditalien,« konstaterede han.
[add:352]
[add:396]