23948sdkhjf

OK-debat: Filippinsk dumping eller nødvendig modernisering?

Det stod 2-2 fra start, da panel-debatten ”Står overenskomsten for fald?” i går blev fløjtet op på Transport Messen 2013 i Messe C i Fredericia.

Omdrejningspunktet var paragraf 6, stk. 3 i godskørselsloven, som dikterer, at manden eller kvinden bag rattet i en dansk lastbil skal aflønnes efter dansk overenskomst – uden undtagelse. En paragraf, som brancheorganisationen ITD er så indædt modstander af, at de sidste år stævnede den danske stat i spørgsmålet.

I panelet var ITD-direktør Jacob Chr. Nielsen samt Inge-Merete Koch, direktør i Era-Transport fra Odense, tilhænger af at sløjfe paragraffen. De fik modspil af Jan Villadsen, formand for 3F Transportgruppen, samt selvkørende vognmand Claus Hallengreen, der er medlem af bestyrelsen i FDL.

»Paragraf 6 er grundlæggende noget skrammel. Den danske model er baseret på frivillighed, og sådan er det også inden for alle andre brancher,« sagde Jacob Chr. Nielsen og slog tonen an til debatten – men Jan Villadsen var nu ikke helt enig:

»Hvis man kigger på andre brancher, så findes det faktisk også. Både for busser, taxaer og turistbusser gælder de samme regler, og fx i Norge har man det også sådan,« replicerede han.

Filippinske lønninger?

[pic:19786]Jan Villadsen henviste til skrækscenariet på den europæiske transportscene, hvor man senest har set filippinske chauffører gøre deres indtog – også på danske veje.

»Det er det, Jacob og ITD i virkeligheden gerne vil, nemlig at give det hele frit, så vi kan få lønnen så langt ned som muligt,« sagde Jan Villadsen.

Den udlægning medførte dog klare protester fra Jacob Chr. Nielsen, der i stedet påpegede, at den danske overenskomst-paragraf skubber til udviklingen med at sende danske lastbiler over på tyske, polske, tjekkiske og rumænske nummerplader.

»Vi skal sørge for, at der er et fornuftigt grundlag. Vi ønsker ikke, at man skal køre til polske eller bulgarske lønninger, for det siger sig selv, at det kan man ikke overleve på,« sagde ITD-direktøren.

»Vi skal have lavet loven om, så arbejdsmarkedets parter kan lave nogle overenskomster, som folk ikke løber skrigende væk fra, og som Inge-Merete og andre danske vognmænd kan bruge til noget,« sagde Jacob Chr. Nielsen.

Hvor er fleksibiliteten?

Inge-Merete Koch savner fleksibilitet i det daglige virke i sin fynske vognmandsforretning:

»Når nu 3F har så mange faglige sager hvert år, så er der noget, der siger mig, at den overenskomst er ude af trit med virkeligheden. Jeg vil gerne have mere fleksibilitet, så jeg kan honorere den chauffør, der ikke laver skader, kommer til tiden, er pålidelig og fleksibel osv.,« sagde Inge-Merete Koch – der dog også erkendte, at det naturligvis også handler om, at der er nogle chauffører, der skal have mindre i løn.

Hun henviste bl.a. til den danske overenskomst, der i visse tilfælde dikterer en overtidsbetaling på 303 kr. i timen.

»Hvis jeg skal overleve, bliver jeg nødt til at kigge på, hvor jeg kan sætte mine omkostninger ned. Og jeg kan i min vildeste fantasi ikke forstå, at 3F har monopol på at lave overenskomst. Vi har jo ingen valgmuligheder. Men når jeg spørger mine chauffører, om de kunne tænke sig, at vi lavede aflønningen på en anden måde, sådan så de fik garanti for, at de kunne beholde deres job og stadig få en rimelig løn – så svarer de faktisk, at det vil de gerne. Men det må vi ikke gøre,« sagde Inge-Merete Koch.

Lønnen vil blive dumpet

[pic:19785]Selvkørende vognmand – og FDL’s mand i debatten - Claus Hallengreen medgav, at overenskomsten måske ikke er optimalt skruet sammen – men…:

»Man kunne sagtens lave nogle ting om, så det bliver lidt mere fleksibelt. Men der skal være hånd i hanke med det, for ellers er der nogen, der bare vil bruge det til at dumpe lønnen. Som selvkørende vognmænd har vi ikke problemet inde på livet i første grad, men det har vi så i anden grad, fordi omgåelse af reglerne og dumping af lønnen jo også sænker priserne, og det store problem er jo, at vi i forvejen ikke får nok for vores kørsel,« pointerede Claus Hallengreen.

Han pointerede også, at det sådan set godt kan lade sig gøre at køre på bulgarske og polske lønninger – eller det, der er værre - herhjemme.

»Man kan godt overleve på en løn på 5000 kroner, for det gør de jo allerede, mens de bor i bilerne og sjældent kommer hjem,« pointerede Claus Hallengreen.

Dér skal vi ikke hen, var der i hvert fald enighed om i panelet. Og på spørgsmålet, om danske chauffører nu også virkelig

er

bedre end deres udenlandske og ikke mindst østeuropæiske kolleger, lød svaret fra Inge-Merete Koch:

»Ja, det er de. De er fleksible, dygtige og pålidelige. Hvis de skal være der kl. 8, kommer de ikke dalrende kl. 8.15. Derfor vil vi gerne holde fast i danske chauffører og danske biler, for der er en forskel,« sagde hun.

[add:369]

[add:397]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127