23948sdkhjf

Færre organisationer er tæt på - og så langt fra

Hvor mange organisationer skal der være i fremtidens danske transportbranche?

Spørgsmålet kørte en god tur på debatpodiet, da Transportmessen 2013 i går kørte frem for grønt lys i Messe C i Fredericia.

Her signalerede ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen, at bestyrelsen for den store og økonomisk meget magtfulde organisation i Padborg i dag betragter DTL og ITD som ligeværdige i branchen.

Ikke kun se på særinteresser

[pic:19779]Jacob Chr. Nielsen:

-De to organisationer er startet med vidt forskellige udgangspunkter, ITD med internationalt perspektiv og DTL med nationalt. Siden er der sket en stor udvikling, hvor mange af vores medlemmer også kører nationalt. Men vi kan ikke kun se på særinteresser. Vi har små og store medlemmer, og vi oplever, at vi langt hen ad vejen er enige med DTL. Las os gå til politikerne med en fælles agenda, så vi kan få vores del af væksten i EU. Det er jer vognmænd, der bestemmer, men vi skal tale med én stemme. Vi er ikke så langt fra én organisation.

Hvem varetager interesser bedst

Erik Østergaard, adm. direktør hos DTL, var langt hen ad vejen enig.

-Vi har masser af sager med fælles synspunkter, bl.a. kørselsafgiften, lige som vi holder mange fælles møder. Men der vil altid være forskellige synspunkter, for branchen består jo også af rederier, speditører og f.eks. byggefirmaer – og alle steder er der både købere og sælgere. Man skal se på, hvem der varetager de enkeltes interesser bedst.

FDL: Én cabotagestemme, heldigvis

[pic:19780]Chr. Jensen, formand hos FDL, understregede, at ”en stemme for branchen er en fordel”.

-Men heldigvis taler vi – FDL – 3F og DTL med én stemme, når det gælder cabotagekørsel.

Socialdemokraten Benny Engelbrecht, formand for Folketingets Transportudvalg, ramte måske tonen helt rigtigt med følgende kommentar:

-Kan man lave kompromiser, står man stærkere som organisationer. Men I må selvfølgelig selv bestemme, hvor mange organisationer, I vil være. Men I skal være faglige og saglige. Samtidigt har vi politikere stor respekt for de civile organisationer.

Mur bestyrelserne inde

Vognmand Per Rasmussen, formand for Sydøstjyllands Vognmandsforening, mener, at ITD og DTL skal lægges sammen til én organisation, med én fælles bestyrelse.

-Det er også bedre med intern debat i stedet for, at det hele skal læses i Lastbil Magasinet. Men det er glædeligt, at de to direktører kan tale sammen. Måske skal de to bestyrelser for ITD og DTL mures inde, til de har fundet en løsning – a la valget til ny pave.

[add:338]

[add:384]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109