Direktøren: Fokus på konkurrenceevnen
ITD vil have dansk lastbiltransport helt frem i det europæiske førerfelt. Men ufleksible rammer forhindrer de danske vognmænd i at udøve deres erhverv frit og i takt med tiden. Det skal der laves om på.
Sådan lød budskabet fra ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen, da han lørdag aflagde sin beretning for brancheorganisationens årlige generalforsamling, der fandt sted i Padborg.
Det tydelige opråb om reformer af erhvervets rammebetingelser blev dog ledsaget af ros til transportens minister, Henrik Dam Kristensen (S), der deltog i forsamlingen.
Transportministeren igangsatte i efteråret et udredningsarbejde, der skal analysere den aktuelle situation for de danske lastbilvognmænd. Til foråret begynder så diskussionerne om mulige reformer.
»Det er selvfølgelig for tidligt at glæde sig, før de første resultater er kommet ud af arbejdet, men overordnet er vi tilfredse med den proces, der er sat i gang – den er helt i tråd med den vej, vi har anbefalet,« lød det fra Jacob Chr. Nielsen.
Dansk model skal også gælde vognmænd
Han pegede blandt andet på overenskomsterne som et område, hvor ITD gerne ser en snarlig udvikling. Jacob Chr. Nielsen henviste til, at det inden for alle andre erhverv er tilladt at stå uden for overenskomsterne. ITD ser gerne den "normale" danske model overført på transportområdet:
»Den åbner for, at såvel lønmodtagerside som arbejdsgiverside kan puffe til tingenes tilstand, og denne markedsventil er sund og vigtig, for den er med til at sikre dynamik og bevægelse i arbejdsmarkedet,« sagde Jacob Chr. Nielsen.
»Modellen fungerer jo uden anarki og kaos inden for andre erhverv, så hvorfor skulle den ikke også gøre det inden for lastbiltransporten,« sagde han.
Tiden er ikke til fri cabotage
Jacob Chr. Nielsen kom også ind på spørgsmålet om videre liberaliseringer af det indre marked for transport i EU. Branchen afventer lige nu EU-Kommissionens holdning til, hvornår adgangen til at konkurrere om indenrigskørsler på tværs af landene skal lempes yderligere.
»Som jeg sagde i min beretning allerede sidste år: ITD går ikke ind for fri cabotage, så længe de danske rammevilkår for lastbilvognmænd er ude af trit med resten af Europa. Det gør vi stadig ikke,« slog Jacob Chr. Nielsen fast.
Han pegede dog samtidig på, at yderligere liberaliseringer realistisk set kun kan udskydes - ikke undgås på sigt.
»På et tidspunkt bliver det ikke et spørgsmål om, vi kan lide det eller ej, men om den europæiske økonomi har råd til at udskyde liberaliseringer yderligere. Netop derfor haster det med at modernisere de danske rammebetingelser. I løbet af få år kører toget, og så kommer vi i klemme, hvis vi ikke er klar,« sagde Jacob Chr. Nielsen.
[add:369]
[add:393]