23948sdkhjf

Ny aftale styrker modulvogntog

Den nye transportaftale giver et stort løft til udbredelsen af modulvogntog adskillige steder i landet, og det glæder branchen.

De politiske parter bag ved transportaftalen har nu aftalt, at Vejdirektoratet udarbejder et oplæg til smidiggørelse af tilladelser til lokal kørsel med modulvogntog med henblik på drøftelse medio 2013.

Mindre virksomheder kommer med

»Vi fandt det afgørende nødvendigt, at de enkelte virksomheder kan opnå tilladelse til kørsel med modulvogntog på vilkår fastsat af kommunen angående kommunevejene eller Vejdirektoratet for statsvejenes vedkommende. Det vil medføre, at flere virksomheder kan opnå tilladelse til kørsel med modulvogntog, hvis kommunerne og Vejdirektoratet i forbindelse med tilladelserne kan opstille saglige vilkår for tilladelserne i stedet for blot at give afslag på ansøgningerne,« siger DTL’s underdirektør, Ove Holm.

Han vurderer, at en række mindre virksomheder, der ofte ikke har de nødvendige økonomiske og administrative ressourcer til at få adgangsforholdene ombygget, nu får bedre muligheder for at være med.

Ombygninger i hele Jylland og på Sjælland

Transportaftalen indeholder samtidig en lang række bevillinger til ombygninger på angivne steder rundt omkring i landet, således, at adgangen for modulvogntog lettes. Der er tale om en samlet ramme på 30,7 mio. kr., som afsættes til projekter på statsvejene.

Det vil primært være ombygninger på rutenettet i Nordjylland, Midt- og Vestjylland, Østjylland og Sydjylland. Derudover vil der ske ombygninger af rutenettet på Vestsjælland. Dermed vil adgangen til erhvervsområder, havne og lufthavne blive lettet betydeligt i forhold til det eksisterende rutenet.

Kommet for at blive

Underdirektør Ove Holm vurderer, at den massive satsning på at få udbredt modulvogntogene er et udtryk for en politisk blåstempling af modultankegangen, som nu er kommet for at blive.

»Med den meget konkrete satsning og statslige penge i ryggen, er modulvogntogene uden tvivl kommet for at blive, når forsøgsordningen løber ud i 2016,« udtaler Ove Holm.

Stadig mangler

Hos DI Transport vækker aftalen også glæde – om end der stadig er visse mangler på modul-fronten:

»I Dansk Industri har vi længe peget på,  at modulvogntog er med til at øge produktiviteten i transportsektoren, fordi de er mere energieffektive og derfor til gavn for både miljøet og økonomien i transportbranchen. Derfor er vi selvfølgelig meget tilfredse med, at modulvogntog nu kan køre på en endnu større del af vejnettet, men vi vil også gerne påpege, at der fortsat er huller i vejnettet, f.eks. i forhold til Københavns Havn, hvor det ellers er oplagt at køre modulvogntog til,« siger chefkonsulent i DI Transport Rune Noack.

[add:338]

[add:393]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156