Bedre plads på Helsingør-motorvejen
Lastbilschauffører der fragter gods mellem Sverige og resten af Europa, og øvrige bilister, følger i de kommende år et af Danmarks største vejarbejder.
Nu blæser Vejdirektoratet nemlig arbejdet i gang med at skabe mere plads på en af hovedfærdselsårene mellem København og Nordsjælland.
Fra fire til seks spor
Med 80.000 daglige biler er Helsingør-motorvejen blevet så populær, at den skal udbygges fra fire til seks spor på strækningen Hørsholm S og Gl. Holte.
Arbejdet gøres nu synligt for alvor for de daglige trafikanter på vejen.
Projektleder Jette Buch-Hansen, Vejdirektoratet:
»Vi har allerede været i gang på vejen i den forløbne weekend og fortsætter de næste par weekender. Men ellers vil trafikanterne i påskeugen også få os at se på hverdage«.
Udbygningen af Helsingør-motorvejen omfatter blandt andet:
Seks kørespor i stedet for fire, fem broer rives ned og erstattes af nye, en ny midlertidig stibro opføres for gående, cyklende og ridende, to rampeanlæg bygges om og et rampeanlæg nedlægges.
Får trafikken til at glide
Arbejdet fortsætter til 2016, og Vejdirektoratet tager flere initiativer for at få trafikken til at glide så lempeligt som muligt under projektperioden.
»For eksempel holder vi fast i, at der fortsat skal være to spor i hver retning i myldretiderne morgen og eftermiddag. Hastighedsgrænsen bliver godt nok sat ned til 80 kilometer i timen, og sporene vil være smallere, men da hastigheden i forvejen ikke er så høj på denne strækning i myldretiderne, vil det ikke få den store betydning«, siger Jette Buch-Hansen.
Hun tilføjer, at det elektroniske trafikstyringssystem med variable tavler, også hjælper til med at skabe flow i trafikken.
Infrastruktur løftes betydeligt
Projektchef Carsten H. Lund, Vejdirektoratet:
»Med opstarten af arbejdet på Helsingør-motorvejen er Vejdirektoratet massivt i gang med at forbedre forholdene for hovedstadsområdets trafikanter. Vi udbygger Motorring 4 og Køge Bugt Motorvejen, og samtidig er vi i gang med at anlægge Frederikssund-motorvejens 2. etape. Det kan måske virke voldsomt, men til gengæld får vi så indenfor få år givet infrastrukturen et betydeligt løft«.
[add:391]
[add:393]