Nytårsudtalelse fra FDL
Nytårsudtalelse fra FDL:
2012 blev et turbulent og hårdt år, såvel politisk som økonomisk, både for FDL, og for vore trofaste medlemmer, anpartshaverne i FDL Indkøb og branchen i almindelighed.
Nu, hvor året går på held, kan ingen med rette fratage FDL æren for, at 2012 blev året, hvor offensiven, primært mod den ulovlige cabotage, men så sandelig også mod den lovlige cabotage, blev årets hoved-tema, når organisationerne mødtes.
Men også i Trafikstyrelsen og på Christiansborg blev cabotage-debatten et fremtrædende emne, som flere og flere politikere, som ikke helt har opfattet problemerne i, så dog forstået er et problem, der skal løses, hvis ikke det danske transporter-hverv skal bukke helt under. Den debat startede FDL i 2011, og debatten fortsatte med uformindsket styrke i 2012.
På den ganske almindelige danske vognmands vegne konstaterer FDL derfor med stor tilfredshed, at vi nu også har DTL og dermed også hovedparten af de danske vognmænd med i kampen om den ulige konkurrence og sociale dumping cabotage i alle afskygninger afstedkommer.
Vi er overbeviste om, at FDL's stormøde i Middelfart blev et afgørende vendepunkt i kampen for lige konkurrence-vilkår for transport-erhvervet i Danmark. Det blev et vendepunkt set med vore øjne, fordi det var på dette møde, og under optakten til mødet, DTL meldte klart ud, at de bakkede FDL's linje op. 3F's opbakning sammen med opbakningen fra DF 's Kim Christiansen og EL Henning Hyllested havde også afgørende betydning for, at mødet blev en fuldendt succes. Og i høj grad også årsag til, at den efterfølgende debat har kunnet holde moment hele året.
Når vi ser tilbage på året, kaster finanskrisen stadigt lange skygger af følgevirkninger over erhvervet. Følger, som har været utroligt svære for den enkelte vognmand at takle, fordi det var hårdt at gennemleve nedturen. Men dog ikke helt ukendte problemer, som med små mellemrum opleves i et marked, hvor konjunkturerne kan gå op og ned. Disse kvaler er dog intet at regne mod de problemer, den organiserede ulovlige, ja sågar også lovlige, cabotage påfører erhvervet og den enkelte vognmand.
Det er forstemmende, at mindre end to håndfulde danske kørsels-rekvirenter på godt gammeldansk optræder som rendyrkede 5.kolonnefolk i branchen. En optræden, der vækker minder fra en svunden tid, og det alene tjener til deres tvivlsomme ære, at hæren af de forhutlede øst vognmænd her i landet har den formidable størrelse den har. Udlændingene er her alene på foranledning af initiativ fra de danske 5. kolonne kørsels-rekvirenter. Hvis det alene skulle være på eget initiativ fra eget hjemland, ville antallet have været ubetydeligt
FDL vil i 2013 fortsætte kampen – og gerne i samarbejde med DTL og 3F – for en afgørende holdningsændring hos den danske forbruger til den ganske usmagelige og moralsk angribelige behandling, der er hverdagens barske sandhed for disse trælle vognmænd. FDL er overbevist om, at det er den rigtige kurs, vi sammen med DTL og 3F har lagt for at sikre forhold, der kan give fornyet håb om et regulært og levedygtigt vognmands-erhverv i Danmark også i årene fremover.
FDL sender ønsket om et lykkebringende nytår til vore medlemmer, anpartshavere og alle vore samarbejdspartnere.
Christian Jensen
Formand for FDL
[add:378]