23948sdkhjf

Dansk Erhverv vil have mere fair vejafgifter

Debatten om vejafgifter er præget af en række misforståelser, mener Dansk Erhverv.

»Blandt eksperter har der længe været konsensus om, at en satellitbaseret vejafgift er den bedste afløser for nutidens mange bilafgifter. Der er til gengæld uenighed om, hvornår teknologien er klar til implementering i dansk trafik,« siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.

Dansk Erhverv peger på en helt ny rapport fra tænketanken Kraka, der gennemgår nogle af fordelene ved ordningen men også peger på, at der er behov for en længere implementeringsfase.

»Vi er enige i, at dette skal forberedes grundigt. Hvis vi gør det rigtigt, vil bilerne skulle betale efter, hvor meget de udleder, hvor langt de kører, hvornår de kører, og hvor de kører. Dermed kan vi afskaffe de nuværende noget primitive og gammeldags afgifter, der ikke virker optimalt,« siger Jesper Højte Stenbæk.

Samtidig vil udenlandske biler på danske veje komme til at betale for deres slid på infrastrukturen.

»Det er rimeligt at de, der slider på vejene også betaler for dem, men det er ikke rimeligt, at danske bilister betaler mere end i dag. Statens provenu på bilafgifter var sidste år over 40 milliarder kroner. Det er noget mere, end vejene koster,« siger Jesper Højte Stenbæk.

Samtidig er driftsomkostningerne ved et vejafgiftsystem pt. høje. Tyskland har et system (mauten), hvor lastbiler betaler kilometerafgift baseret på satellitdata. Omkostningerne ved drift af systemet er over 20 pct.

»Det viser, at teknologien findes, men det viser også, hvor svært det er at administrere effektivt. Regeringen arbejder på et lignende dansk system for lastbiler, og det er vi stærkt kritiske over for, dels pga. driftsomkostningerne, men også fordi regeringen vil forhøje afgifterne kraftigt.«

[add:381]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063