23948sdkhjf

DEBAT: Kontroller deler vandene

Jeg har endnu ikke forstået, hvorfor det danske politi kører disse kampagner. Der kan gå måneder imellem, man ser en betjent på landevejen, og så kører man koncentreret kampagne over hele landet i løbet af kort tid; så helt klart kan man gå ud med voldsomme resultater og en erklæring om, at her ser det rigtigt slemt ud.

Så går der igen tre-fire måneder, hvor man ikke ser en betjent på landevejene.

Hvis nu der fandtes dét, vi har efterlyst i mange år, et dansk "BAG", hvor disse folk, som jo ikke nødvendigvis behøver at være politifolk, men folk, som ved alt, der er værd at vide om nationale og internationale transportdokumenter, køre-/hviletid (samt alle muligheder for snyd med samme), surring af gods, lastbilteknik (med henblik på trafiksikkerhed + sammenkoblingsregler), særtransportregler, ADR-regler, køre- og førerkort, forurening (partikelfilter), kort sagt alt, der har med godstransport at gøre. Er der den mindste tvivl om noget, der falder uden for disse "BAG"-folks jurisdiktion, skal politiet tilkaldes.

Jeg ved godt, at tungvognssektionen findes; men der er ingen mening i, at der ikke er daglige kontroller overalt i landet (selvfølgelig ikke på én gang). Derfor vil det have en væsentlig større forebyggende virkning, og det binder ikke politiet, som har rigeligt med andre og mindst lige så vigtige opgaver.

Politireformen har kostet en væsentlig del af den daglige patruljering; men man bliver simpelthen nødt til at øge kontrollen.

Steen A. Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup

45 % lyder af meget. Jeg glæder mg til at se de mere præcise tal. Hvis man ellers ser lidt på, hvilken nationalitet bilerne har, og tænker lidt på, at mange betjente går rundt i deres børn eller børnebørns sko, så ser det måske ikke så galt ud...

Torben Østergaard Høgh
Møllebækvej 12 Bjerregrav
9632 Møldrup

Ja, dette er jo en typisk udmelding fra ITD ("ITD: Bedre kontroller på vejene, tak").

Når vi så læser resten, opdager vi sandelig, at kontrollerne faktisk har været både gode og effektive.

Man har simpelthen undersøgt alt. Kan det blive meget bedre?

Måske skulle man indføre disse kontroller på andre sprog end lige det danske, så kunne man sikkert forstå meget mere hos ITD?

Nej, kære ITD, vi behøver skam ikke at gøre disse kontroller bedre, men meget gerne meget hyppigere.

Så kunne man måske også få tid til lige at tjekke op på, om der skulle være lidt fusk med reglerne for cabotage også.


Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N

Jeg ved ikke, hvorfor der er så mange betjente, der skal få branchen til at se ud, som om alle er forbrydere? Hvorfor kan man ikke bare kontrollere førerkort og se, om køre-/hviletid er i orden, eller om der bliver snydt, men straks skal man have gang i målebånd og se, om bilen er lidt for lang eller for høj, det er jo meget farligt for trafiksikkerheden.

Efterhånden ser man aldrig nogen blive taget for at overhale for fuldt optrukken, ikke holde afstand eller overhale i byerne. Mange uheld kunne undgås, hvis der blev prioriteret anderledes i stedet for, lastbilchauffører altid er syndebukke. Men det er også pissefarligt at køre en halv time for meget for at komme hjem eller få et ordentligt sted at parkere...

Det eneste, man får ud af det, er, at der ingen chauffører er tilbage. Jeg ved ikke, hvor denne nidkærhed mod branchen kommer fra - pressen måske. Der er efterhånden ingen, der tror, at almindelige normale familiefædre kan køre lastbil.

Jeg synes bare efterhånden, oddsene, vi er oppe imod, ikke er rimelige, og jeg har kun kørt i 44 år på landevejen, så det kunne jo godt være, man skulle stoppe - ikke fordi jeg har dårlige oplevelser med politiet, kun målebåndet, fordi man er en meter for lang på de samme strækninger, som modulvogntog må køre. Jeg må ellers være 6,5 meter for lang overalt, bare det er en colli, for så er det mindre farligt - forstå det, hvem der kan.


Jens Dyrberg
Østerskovvej 32, Ilskov
7451 Sunds

[add:38]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078