Ros til udspil om ny infrastruktur
Infrastruktur er ikke blot vejbyggeri og skinner men skal bane vejen for effektiv, intelligent, bæredygtig og sikker transport - herunder sikre rastepladser. Gode transportforbindelser er fundamentet for vækst og beskæftigelse i Europa.
Det er kort fortalt budskabet i EU-Kommissionens nye forslag til, hvordan EU vil bruge ca. 32 milliarder euro til at forbedre infrastrukturen fra 2014-2020
»Vi kan ikke være mere enige,« siger DTL's adm. direktør Erik Østergaard.
I en fremtidsorienteret satsning på infrastruktur for transport har EU-Kommissionen 19. oktober fremlagt sit forslag til, hvordan EU bør bruge sine penge på infrastruktur til EU. Og Kommissionen har virkelig gentænkt, hvad der menes med infrastruktur. I en satsning på ikke blot asfalt og jernbaneskinner, vil Kommissionen gøre fremtidens infrastruktur i EU tidssvarende, intelligent, effektiv, bæredygtig og sikker.
Femern binder sammen
Kommissionen fokuserer selv på, at uden gode transportforbindelser vil Europa ikke kunne opleve hverken vækst eller beskæftigelse.
I et hovednet for EU's infrastruktur indgår projekter som f.eks. Femern-forbindelsen. Den skal binde det nordlige og centrale Europa sammen. I et tilstødende regionalt og nationalt transportnet vil Kommissionen sikre, at borgere og virksomheder ikke er længere end 30 minutter fra hovednettet i 2050.
Det er nyt, at Kommissionen nu lægger vægt på, at infrastruktur i EU skal være af høj kvalitet, bæredygtigt og sikkert. Bl.a. skal der kunne etableres sikre rastepladser for EU-penge langs transportnetværkets motorveje.
Mangler penge til veje
DTL ser også med tilfredshed på, at EU-Kommissionens udspil afspejler de enorme investeringsbehov, der er for, at EUs jernbaner kan leve op til fremtidens forventede transportmængder- også for gods. Men DTL er skuffet over, at Kommissionen i den forbindelse synes at ignorere det tilsvarende behov for investeringer i veje.
»I en situation hvor Kommissionen gerne argumenterer for vej- og miljøafgifter på lastbiler, ville det være sund fornuft, at EU også gjorde en indsats for, at disse midler skal gå til nye og bedre veje,« siger DTL-direktøren. Han leder også forgæves i EU-udspillet efter modulvogntogenes adgang til de store transportkorridorer. De kunne ellers bidrage til mindre brændstofforbrug og lavere CO2-udspil.
»Der er åbenbart en grænse for, hvor tidssvarende Kommissionen kan være”, nævner han.
Kommissionens forslag skal vedtages af Ministerrådet og Europa-Parlamentet i fællesskab. Forslagene er tæt knyttet til den foreslåede bevilling på 32 milliarder euro til transportinfrastruktur i perioden 2014-2020, som Kommissionen fremlagde tidligere i år. Det forslag skal også vedtages af Rådet og Parlamentet, før det har effekt. Så det er ikke garanteret, at hverken pengene eller ambitionerne overlever den politiske behandling.
[add:237]