Anbefaler tyske miljøzoner
De tyske miljøzoner gælder i ca. 15 byer. De udelukker blandt andet alle dieselbiler, der er mere end fem-seks år gamle og ikke har partikelfilter, fra at køre i byerne. Benzinbiler uden katalysator er heller ikke tilladt. De danske miljøzoner gælder derimod kun for ældre lastbiler og busser.
»De danske miljøzoner er ret effektive over for de tunge køretøjer. Men de udgør kun en lille del af trafikken. Derfor reducerer de ikke den samlede forurening ret mange procent,« siger Steen Solvang Jensen til ing.dk.
Selvom busser og lastbiler har reduceret deres partikeludslip med hele 60 procent, siden miljøzonen i København blev indført, er det samlede udslip af de farligste, fine partikler (PM2.5) kun reduceret med 16 procent, viste en evaluering tidligere i år fra Aarhus Universitet.
Den største forureningskilde er personbiler på diesel, som der er langt flere af. De udleder omkring 60 procent af alle partiklerne.
»Hvis vi vil reducere luftforureningen mest muligt, er det mest effektivt at gå teknologivejen og skærpe miljøzonerne som i Tyskland,« siger Steen Solvang Jensen.
[add:177]