23948sdkhjf

DEBAT: Delte meninger om kilometer-afgift

Kilometerafgiften er ikke for at begrænse transporten, den har omvendt fortegn, den er for at få penge i statskassen på en måde, som ikke kan undværes - på samme måde som den påtænkte trængselsafgift i København.

Men det er endnu en måde at føre arbejdspladser ud af landet, som er lykkedes meget godt i de sidste 10år, som vil fortsætte, hvis der ikke gribes ind over for de såkaldte grønne afgifter og skattelettelser til de rige.

Det er på den måde, de finianseres på, ved at tage fra de fattige og give mere til de rige.


Bendt Bonde Sørensen
Spurvevej 4
4370 Store Merløse

Endelig et godt forslag, der kan styrke den danske transportbranche. Ove Holm, hvis DTL er en innovativ "virksomhed", ville man jo sørge for at bringe sig i en position til at stå som operatør af det nye system, hvis man mener, at det vil give en halv milliard.

For os danske chauffører vil det jo betyde, at forholdene på vejene vil blive mere ens for danske og udenlandske køretøjer. Ja, speditørerne kan ikke mere bare spise en udenlandsk vognmand af med en minimal betaling og selv lade ham afgøre, om han lyst til at betale for vejbenyttelse.

Desuden vil det jo også ramme danske vognmænd, som benytter sig af udenlandske selskaner. Det var jo lidt sjovt at se Mogens Therkelsen stå i tv og bede den nye trafikminister om bedre forhold, med en baggrundsopstilling af hans nye Volvo'er på tyske plader.


Bjarne Lind
de Lichtenbergsvej 33
8500 Grenaa

Der er nok flere udenlandske aktører end dem, der sætter de grimme gitterportaler op på vores motorveje, der kan begynde at glæde sig, hvis den nye vejafgift skulle blive til noget.

Ove Holm fra DTL må jo være bekendt med, at den nye regering gerne vil overflytte godstransporten fra landevej til skinner, hvordan de så ellers har tænkt sig at gøre det, da jeg mener at have læst, at DSB ikke har flere end et par hundrede (maks.) af deres egne godsvogne tilbage, som kan bruges i moderne drift!

Det er så rart at vide for alle i det danske transporterhverv på landevej, at DSB nok henter de resterende manglende ton i godsvogne fra Grækenland eller Italien, da de der, i modsætning til os, nok har mange ubrugte stående - og DSB har jo særdeles gode erfaringer med at hente sit kørende materiel fra "eksperterne" syd for Alperne!

Man må vel også skynde sig naivt at håbe, at den nye regering måske vil kompensere på de nye kørselsafgifter ved at sænke skatter og andre afgifter i transportbranchen, så det almindelige omkostningsniveau måske kunne blive på et andet overlevelsesmæssigt plan i forhold til resten af Europa. Nu da straks-afskrivningerne også kun blev en forvildet efterårsboble, som hurtigt brast under de regnvåde skyer.

Hvis transporten på landevejen nu har fået ny opmærksomhed, er det skidt, hvis der bliver set på branchen gennem en sigtekikkert!


Jan Krusaa
Henrik Hertz Vej 40
5230 Odense M

Selvfølgelig vil det være en dårlig ide med flere udgifter til transportbranchen, ingen tvivl om det.

Dog finder jeg det en smule malplaceret at indregne en ekstraudgift som værende med til at få priserne på vare til at stige. Vi oplever jo ikke den modsatte effekt i disse tider, hvor mindst 35-40% af alle varer, der leveres dagligt i Danmark, bliver leveret med udenlandske køretøjer med nedsatte omkostninger til løn, skat og moms.

Så ja tak, lad os endelig få den halve milliard kroner til bekæmpelse af useriøse vognmænd med udflagede køretøjer. Det ville sætte gang i mange flere danske hjul.


Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N

[add:306]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094