DTL advarer mod ny kilometer-afgift
I regeringsprogrammet for den nye S-SF-R-regering står at læse, at man vil fremsætte forslag om en kilometerbaseret afgift på lastbiler, men DTL's erhvervspolitiske chef, Ove Holm, advarer mod at beskatte godstransporten med en kilometerbaseret vejafgift.
»En kilometerafgift for lastbiler er en dyr måde at opkræve skat på, og det betyder, at Danmark bliver fattigere. Vognmændene bliver skatteopkrævere, og regningen lander hos borgerne og erhvervslivet i Danmark. Erhvervslivets konkurrenceevne forringes, og borgerne skal betale mere for varerne,« siger Ove Holm.
Øgede afgifter på godstransporten giver ikke mindre trafik med lastbiler, og det skyldes, at efterspørgslen efter godstransport økonomisk set er uelastisk. For godset skal frem, og affaldet skal ud.
Indirekte kan der dog blive mindre godstransport, og det vil formentlig ske, fordi dansk erhvervslivs konkurrenceevne vil blive forringet, og produktion og arbejdspladser derfor vil flytte ud af landet. Men det kan vel næppe være det, som regeringen ønsker, mener DTL.
»Den eneste vinder bliver det – formentligt udenlandske – firma, der skal opstille 200-300 grimme gitterportaler hen over vores motorveje og stå for opkrævning, administration og kontrol af systemet. Mit gæt er, at det skal de samlet set have op imod en halv milliard kroner for – hvert år. De penge kunne danskerne nok bruge på noget mere nyttigt. Det er derfor, at vi i DTL hele tiden har sagt, at øgede afgifter på godstransporten blot vil være en ekstra skat på produktionen i Danmark – og tilmed under anvendelse af en stjernedyr opkrævningsmetode,« siger Ove Holm.
[add:309]