DTL: Særlige udfordringer for nyt folketing
Efter det overståede folketingsvalg vil hverdagen byde på store udfordringer både for transporterhvervets brancheorganisationer og de kommende trafikpolitikere, mener DTL.
”Forhåbentlig vil en ny regering hurtigt trække i arbejdstøjet, og gennemføre en politik, der kan danne grobund for en fremgang i dansk økonomi og en forbedret konkurrenceevne for transporterhvervet. Vi skal i DTL ikke lægge skjul på, at der er flere elementer i S-SF’s valgprogram, som ikke er vores kop te. Omvendt har vi en tro på, at vi nok skal få en god dialog med det nye Folketing og den nye regering om en fornuftig og afbalanceret politik til gavn for transporterhvervet i Danmark,” siger DTL's adm. direktør, Erik Østergaard.
Erik Østergaard peger på en række transportpolitiske emner, der uden tvivl vil blive meget aktuelle og give særlige udfordringer i samarbejdet:
Afgifter
Øgede afgifter på erhvervstransporten – fx en landsdækkende kørselsafgift på lastbiler eller en betalingsring omkring København – vil være en yderligere økonomisk og administrativ byrde på transporterhvervet og forringe konkurrenceevnen, mener DTL. Øgede afgifter på kørsel med lastbiler vil blive overvæltet på transportkøberne og i sidste ende ramme borgerne gennem forhøjede varepriser. Men erhvervet vil under den hårde konkurrence, som markedet er underlagt, formentlig komme til at sluge nogle af omkostningerne selv.
Investeringer i infrastruktur
Investeringer i transportinfrastrukturen vil øge mobiliteten for borgerne, arbejdsstyrken og virksomhederne og dermed den økonomiske vækst i Danmark. Samtidig vil fremrykning af vedligeholdelsesarbejder gavne transporterhvervet på den lange bane. Der er et udtalt behov for at udvide rastepladserne, så chaufførerne får en reel mulighed for at overholde de stramme regler for køre- hviletid.
Kapacitet
Lastbiler med større lastekapacitet vil mindske energiforbruget og luftforureningen samtidig med, at erhvervslivets internationale konkurrenceevne styrkes. En fuld udnyttelse af potentialet for lastbilernes lasteevne vil gavne miljøet og konkurrenceevnen.
Udenlandske chauffører
Udenlandske lastbilchaufførers mulighed for kunne arbejde i ugevis med varetransport i Danmark til en fjerdedel af en dansk løn eller mindre, og ofte uden mulighed for ordentlige sanitære forhold, sætter det danske transporterhverv under pres og bidrager til risikoen for social dumping, som arbejdsmarkedets parter er blevet enige om at bekæmpe.
Kontrol og håndhævelse
Overflytning af virksomhedskontrollerne til Transportministeriet og oprettelse af en særlig politienhed med specialister – som kendes fra Tyskland – til kontrol af både danske og udenlandske lastbiler og chauffører vil ifølge DTL være en forbedring af dansk transporterhvervs rammebetingelser, så Danmark slipper af med sit rygte som et risikofrit område for lovovertrædere. Samtidig bør der ske en regulering af varebiler, der kører godskørsel for fremmed regning, så man kan komme den ulige konkurrence, skattesnyd og ulovligheder blandt varebilsvognmænd til livs.
Administrative byrder og regelforenkling
De administrative byrder rammer ikke mindst de mange små og mellemstore transportvirksomheder, og arbejdet hermed bør derfor fortsættes, ligesom arbejdet med at lave egentlig regelforenkling i et samarbejde med transporterhvervet bør fortsættes.
[add:243]