DEBAT: Tachograf i alle køretøjer
Gule plader/godskørsel = Kontrolapparat.
Ærgerligt, at folk ikke kan administrere sig selv; men så må løsningen være tachograf i samtlige køretøjer. Kørekort og førerkort kunne kombineres i ét.
Tachografen kan programmeres til at afbryde motoren, hvis gyldigt kørekort/førerkort ikke forefindes i apparatet.
Der er lige et par muligheder at tage op for EU-parlamentarikerne og bilfabrikanterne. Det kræver en årrække til indarbejdelse; men så er det gjort én gang for alle.
Steen A. Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup
Jeg undrer mig lidt over, hvor Ole Thorup har sin færden, med spørgsmålet omkring, hvor mange varebiler under 3500 kg, der ligger rundt omkring i grøften.
Jeg kører dagligt 3-400 km, i øvrigt i varevogn, uden at møde en eneste varevogn, der er væltet eller forulykket, så hvis der kommer nogle advarsler frem med, hvor man skal passe på, hører jeg da gerne om det.
Frank Petersen
Spedsbjergvænget 12
5491 Blommenslyst
Det er da glædeligt, at man hos DI Transport reelt er klar over, hvor reglerne kommer fra. Derfor kunne man jo starte med at se på den skæve konkurrence, der foregår i lille Danmark, netop på grund af, at der findes regler, der ikke overholdes i Danmark.
"Varebilerne" er og bliver et helt kapitel for sig selv, og om de skal ind under godskørselsloven eller ej, vil der til stadighed være divergerende meninger om.
Dog kunne der vel findes et bredt flertal for, at disse "missiler" kunne fartbegrænses til samme hastighed som "rigtige" lastbiler.
Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N
Om regler for varebiler er et skridt i den forkerte retning, afhænger vel af, hvor man har tænkt sig at gå hen! Jeg tror dog ikke, Rune Noach skal være så nervøs for de nye regler.
Hvis varevognschaufførerne (og speditørerne) skal bruge lige så lang tid til at vænne sig til regelsættet, som det har været tilfældet med lastbilområdet, bliver det alligevel ikke i Rune Noachs tid, at nogen formaster sig til at overholde reglerne.
Der sker derfor ikke det store ved, at Danmark lægger ud med et regelsæt, hvorefter EU frit kan følge med. Men ad åre kan vi måske komme derhen, hvor jeg gerne vil: at man kan færdes i trafikken uden fare for at blive ramt af en stresset og overtræt varevognschauffør, som desperat forsøger at presse daglønnen - eller skulle man sige "døgnbetalingen" - et par kroner op.
De betingelser, varevognschaufførerne arbejder under for øjeblikket, er bestemt ikke sunde, hverken for dem selv eller for medtrafikanterne.
Hans E. Kratholm Rasmussen
Møllevej 17
7500 Holstebro
At DTL's EU-chef mener at vide, at varebiler på 3500 kg og derunder ikke anvendes til grænseoverskridende transporter, er vel et meget godt billede på, hvor langt folk som ham er fra virkeligheden.
Kurerbiler kører i stor stil grænseoverskridende godstransport - hvis ikke det er tilfældet, så ville det klæde Søren Hyldstrup Larsen at komme med en fornuftig forklaring på, hvad alle de 3500 kg biler på især polske, men også tyske plader laver her i landet. Sjovt nok er rigtig mange af dem påtrykt firmanavne, der ofte indeholder ord som express transport osv.
Når og hvis den gode DTL-chef kan forklare dette, så kan han fortsætte med at forklare, hvordan man i praksis kan omgås de regler, der gælder for lastvogne med en bil, der kan laste 3-5 paller og typisk omkring 1000-1300 kg.
Såfremt den gode Søren Hyldstrup Larsen ønsker et virkelighedstjek, så er jeg sikker på, jeg kan formidle kontakt til nogen, der gerne viser ham, hvordan den virkelige verden uden for hans kontor ser ud og hænger sammen.
Det er en smule rystende, at man kan blive noget så fornemt som EU-chef i en stor organisation, når man tydeligvis intet ved om, hvordan tingene forholder sig!
Morten Slot-Thomsen
Blæsbjergvej 40
8722 Hedensted
[add:243]